Stora Enso i samarbete med Volvo för att minska koldioxidutsläpp

Stora Ensos Langerbrugge bruk hjälper Volvo Car Gent att minska sina koldioxidutsläpp med över 40 % genom användning av energi från avfall. Det motsvarar 15 000 ton koldioxidutsläpp eller uppvärmningen av 5 000 hushåll per år.

Stora Ensos Langerbrugge bruk har inlett ett samarbete med Volvokoncernen för att minska koldioxidutsläppen vid Volvos anläggning i Belgien med hjälp av förnybar energi via en fjärrvärmeförbindelse.

Langerbrugge bruk ligger i närheten av Volvos produktionsanläggning Volvo Car Gent i Belgien. Under 2015 kommer Stora Enso att installera en underjordisk varmvattenledning för att transportera varmvatten med en temperatur på 125 C° till anläggningen. Vattnet ska användas till att värma upp anläggningens byggnader och lackeringsbås. Den första levereransen ska ske under hösten 2016.

Stora Ensos uttalade syfte är att skapa värde för människorna och vår planet. Det gemensamma projektet är ett ytterligare steg på den här resan. Som ett direkt resultat av initiativet kommer Volvo Car Gent att kraftigt minska sin användning av fossila bränslen för uppvärmning och att minska sina koldioxidutsläpp med 15 000 ton per år, vilket är en nettominskning av anläggningens totala koldioxidutsläpp med mer än 40 %.

”Vi använder varken gas eller kol utan avfall för att framställa förnybar energi”, säger brukschefen Chris De Hollander från Stora Enso. ”Våra kraftverk producerar kombinerad kraftvärme och genererar för närvarande all den värme och över 70 % av den el som behövs för brukets behov. Med stigande energikostnader är detta en stor tillgång för oss. Och nu kan vi dessutom leverera grön värme till Volvo.”

Under de senaste åren har bruket investerat i bioenergi. Den högeffektiva flerbränslepannan använder industriavfall för energiproduktion och råmaterialet består av både demolerat virke från byggarbetsplatser och annat samhällsavfall som annars skulle hamna på soptippen.

Projektet har möjliggjorts med hjälp av ekonomiskt stöd från den flamländska regeringen med ett miljöbidrag på 2 MEUR.

Papper från en urban skog
Affärsmodellen för Stora Ensos Langerbrugge bruk bygger helt på återvinning av avfall. Bruket tillverkar förstklassiga pappersprodukter av återvunnet papper som samlats in från en radie av 300 kilometer från brukets grindar. Inom området finns cirka 80 miljoner människor och 70 % av köpkraften i Europa. Innanför samma radie ligger Europas största städer Paris, London, Amsterdam och Bryssel samt Ruhrområdet i Tyskland och hela Nederländerna.

”Vi kallar det här för en urban skog. Vi får den fiber vi behöver genom att samla in använt papper från hushållen. Det finns ingen anledning att använda virke”, tillägger Chris de Hollander. ”Den här typen av anskaffning är kostnadseffektivt och hållbart eftersom vi minimerar utsläppen från transporter.”

Stora Enso Langerbrugge bruk
Stora Enso Langerbrugge bruk i Gent i Belgien producerar årligen 550 000 ton tidningspapper och journalpapper som är till100 % baserat på återvunnet papper.

Produkter
Standardtidningspapper, obestruket journalpapper

Råvara
700 000 ton återvunnet papper

Kraftverk
55 MWth kraftvärmeverk för biomassa (BFB, bubblande fluidbädd)
125 MWth kraftvärmeverk för flerbränsleanvändning (CFB, cirkulerande fluidbädd)

Pappersmaskiner
PM3: bredd 6 m, maximal hastighet 1 200 m/min
PM4: bredd 10,4 m, maximal hastighet 2 000 m/min

380 anställda

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Chris de Hollander, brukschef, Stora Enso Langerbrugge bruk, tel. +32 9 257 74 00
Ulrika Lilja, EVP, Global Communications, tel. +46 1046 71668

En bild på Chris De Hollander finns på: http://bmt.storaenso.com/?cart=863-jhcaaljdgk&l=EN
Se film om Stora Enso Langerbrugge bruk på:

www.storaenso.com
printingandreading.storaenso.com

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 29 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,6 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:

Chris de Hollander
brukschef, Stora Enso Langerbrugge bruk