• Stora Enso Oyj/

Stora Enso investerar for att ytterligare förbättra lönsamheten och effektiviteten inom divisionen Wood Products

Stora Enso investerar i pelletsproduktion vid Ala sågverk. Satsningen ligger helt i linje med företagets strategi att växa inom vidareförädlade träprodukter samt att fokusera på integrerad produktion.

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2015-12-14 kl. 14:00 EET

Stora Enso kommer att investera 16 miljoner euro i pelletsproduktion och förnyelse av pannan vid Ala sågverk. Investeringen innebär att koncernen kan omvandla sågspån en av sågverkets biprodukter till pellets, en betydande värdekälla för förnybar energi. Den integrerade pelletsproduktionen vid sågverket kommer att säkerställa bästa möjliga produktkvalitet och produktionseffektivitet, samtidigt som investeringen i en ny panna kommer att förbättra verkets kostnadseffektivitet och förbättra sågverkets miljöpåverkan. Pelletsproduktionen beräknas starta under andra kvartalet 2017.

Stora Enso kommer även att investera 10 miljoner euro i en ny panna vid sågverket i Honkalahti i Finland. Syftet är att uppnå kostnadsbesparingar och förbättra sågverkets miljöpåverkan.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP Press Sverige, tel. +46 722 410 349
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och 2014 uppgick omsättningen till 10,2 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP Press Sverige, tel. +46 722 410 349
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767