Stora Enso utvalt att ingå i FN:s nya aktieindex Global Compact 100

Stora Enso har valts ut för att ingå i FN:s Global Compact 100 – ett nytt globalt aktieindex som kombinerar hållbart företagande och finansiella resultat.

”Vårt företag har rättat sig efter Global Compacts tio principer för över tio år nu, och vi är mycket glada över att få ingå i det nya GC 100-indexet”, säger Lauri Peltola, Stora Enso EVP Global Identity. ”FN:s Global Compact utgör en viktig global plattform för företag som är engagerade i en hållbar utveckling och GC 100-indexet är ett välkommet tillskott.”

GC 100 som FN:s Global Compact har utvecklat och implementerat i samarbete med analysföretaget Sustainalytics består av en representativ grupp av utvalda Global Compact-företag, med utgångspunkt både på deras efterlevnad av Global Compacts tio principer och prov på den verkställande ledningens engagemang och konsekventa lönsamhet.

GC 100 har följt börsutvecklingen av dessa företag under de senaste tre åren och bedömt resultaten mot ett brett jämförelseindex, FTSE All World.

Mer information om FN:s aktieindex Global Compact 100, inklusive en förteckning över de företag som ingår, finns på: http://unglobalcompact.org/news/421-09-18-2013.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Lauri Peltola, EVP, Global Identity, tel. +358 2046 21380

www.storaenso.com

www.storaenso.com/globalresponsibility

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2012 uppgick till 10,8 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.