Stora Ensos lignin belönas med innovationsutmärkelse

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2018-11-09 kl. 9.00 EET

LineoTM by Stora Enso, en ligninbaserad produkt som lanserades tidigare i år, har av Institution of Chemical Engineers (IChemE) tilldelats utmärkelsen Innovative Product Award 2018.

Bland produkter från en rad företag som exempelvis Dow och Johnson Matthey valde juryn Stora Enso som vinnare med motiveringen: ”för att ha skapat ett nytt biobaserat och hållbart material som ersätter användningen av fossila bränslen i ytskikt och lim”. IchemE beskrev LineoTM som en mångsidig produkt tillverkad av lignin, en av de huvudsakliga beståndsdelarna i träd.

LineoTM kan användas inom en rad områden där man i dag använder fossilbaserade material. Som en förnybar ersättning för oljebaserade fenolmaterial kan det användas i hartser till lim i t.ex. plywood, OSB (en typ av träfiberskivor), LVL (fanerlaminatträ), papperslaminering och isoleringsmaterial. Stora Enso söker också nya användningsområden för LineoTM, t.ex. i formaldehydfria bindningsmedel och i kolfiber- och energilagringsapplikationer.

Stora Enso bedriver sedan 2015 industriell utvinning av lignin vid sin fabrik i Sunila i Finland, där den årliga kapaciteten är 50 000 ton. Företaget är världens största producent av lignin.

– LineoTM är en av Stora Ensos främsta förnybara produkter och vi är stolta över att den, ännu en gång, har uppmärksammats av ledande representanter för kemikalieindustrin, säger Markus Mannström, chef för Stora Ensos division Biomaterials. LineoTM har många potentiella användningsområden i olika branscher och främjar användningen av naturliga och biobaserade resurser. På Stora Enso håller vi fast vid vår övertygelse att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd i morgon.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige
tel. +46 72 2 410 349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige