Stort intresse för sommarjobben på Stora Enso Fors Bruk

Det är hård konkurrens om årets sommarjobb på Fors Bruk utanför Avesta. Så många som 730 personer kämpar om brukets 100 sommarjobb.

”Fantastiskt roligt med ett så stort söktryck”, konstaterar Jari Lassilia, som sedan årsskiftet är personalchef på bruket.

Några stora marknadsföringskampanjer har det inte varit kring sommarjobben. I år har det inte ens annonserats i lokalpressen om sommarjobben och ändå har det kommit in så många ansökningar.
”Vårt goda rykte som arbetsgivare är det jag ser som främsta anledning till det stora intresset för sommarjobben. De som har sommarjobbat hos oss trivs oftast väldigt bra och många rekommenderar sina kompisar att också söka”, säger Jari Lassila.

Brukets sommarjobb finns huvudsakligen i produktionen och på underhållssidan, men även inom administration. Grundkravet för att sommarjobba på Fors Bruk är att man ska ha fyllt 18 år. Sedan är det olika krav beroende på vilken befattning det gäller, men tekniskt eller naturvetenskapligt gymnasium är en fördel i urvalsprocessen.

”Våra populära sommarjobb får ses som ett bevis för att vi har positionerat oss som en ledande och attraktiv arbetsgivare i regionen”, säger Jari Lassila.

FAKTA: Totalt i Sverige erbjuder Stora Enso 600 sommarjobb. Det är drygt 4 300 sökande till årets sommarjobb.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Brukets nye personalchef Jari Lassila bytte stål mot kartong

Jari Lassila, 40 år, är sedan årsskiftet personalchef på Fors Bruk. Han kommer närmast från Outokumpu i Långshyttan, där han haft en motsvarande tjänst.

”Jag sökte mig till Fors Bruk för att det verkade vara en spännande arbetsplats. Hade även hört att personer som jobbade här trivdes väldigt bra. Att man dessutom har en hög ambitionsnivå och vill vara bäst i världen på alla plan känns otroligt inspirerande. Sedan är det givetvis lockande att bruket ingår i en stor internationell koncern med framtidstro”, säger Jari Lassila.

Han bor i Avesta, men kommer ursprungligen från Degerfors i Värmland. Jari Lassila ingår i ledningsgruppen på bruket och rapporterar till platschef Cecilia Carter.
”Jag har blivit väldigt väl mottagen på bruket. Trots storleken på arbetsplatsen så är det en väldigt familjär stämning. Medarbetarna är intresserade och engagerade. Det märks att de trivs och är stolta över att jobba på Fors Bruk", säger Jari Lassila.

Han lyfter även fram att allt känns väldigt gediget på bruket. Jari uppskattar att det finns en bra och sund personalpolitik i företaget och att man jobbar strukturerat med kompetensutveckling och övriga personalfrågor.
”Jag tycker också om att det är ett så stort fokus på säkerhetsarbete på bruket. Här jobbas det verkligen seriöst med dessa viktiga frågor”, berättar Jari Lassila.

Han ser fram emot att få vara med och utveckla Fors Bruk vidare.
”Vi ska tillsammans se till att behålla den höga ambitionsnivån och den gemytliga Forsandan, trots att det varit stora förändringar i organisationen senaste tiden. Vi är tävlingsinriktade och vill ständigt förbättra oss så att vi ska fortsätta vara ett världsledande bruk”, summerar Jari Lassila.

BILDTEXT:
Jari Lassila tillträdde vid årsskiftet tjänsten som personalchef vid Fors Bruk.

FOTO:
STORA ENSO

FÖR MER INFORMATION:
Jari Lassila, Personalchef, Stora Enso Fors Bruk, 072-505 86 66
Sara Kvarfordh, Informationschef  Sverige, Stora Enso Consumer Board, 070-234 45 90

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR.

Fors Bruk är en världsledande tillverkare av förpackningskartong för livsmedel och läkemedel, grafisk kartong för bokomslag och vykort samt cigarettkartong. Det finns 530 medarbetare på bruket. Produktionskapaciteten är 400 000 ton kartong per år.  Omsättningen uppgår till 530 miljoner EUR.

Taggar:

Citat

Vårt goda rykte som arbetsgivare är det jag ser som främsta anledning till det stora intresset för sommarjobben. De som har sommarjobbat hos oss trivs oftast väldigt bra och många rekommenderar sina kompisar att också söka.
Jari Lassila, Personalchef, Stora Enso Fors Bruk