Storytel fullföljer förvärv av D&D Factory i Bulgarien

Den 19 september 2017 ingick Storytelkoncernen avtal om förvärv av samtliga aktier i D&D Factory, bolaget bakom Audioknigi, Bulgariens ledande ljudbokstjänst. Initial köpeskilling är baserad på skuldfri basis och erläggs kontant med 100.000 Euro vid tillträdesdagen idag den 9 oktober, och en performance-baserad tilläggsköpeskilling efter 24 månader från tillträdesdagen baserad på bl.a. antalet producerade ljudböcker.

Förvärvet har under måndagen den 9 oktober 2017 fullföljts enligt plan och Storytel har idag blivit ägare av D&D Factory.

Jonas Tellander, VD & Grundare Storytel, mobil 070-2616136,

e-post: jonas@storytel.com

Denna information är sådan information som Storytel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 otober 2017.

Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Polen och Ryssland. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning och Storytel Original som bedrivs i ljudboksförlagen Storyside (Sverige) och Rubinstein Audio (Holland). Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Norstedts, Massolit, Kontentan, Telegram och danska People´s Press (Vuxen) och Rabén & Sjögren och B.Wahlströms (Barn & Ungdom) samt Norstedts Kartor.

"Storytel är norra Europas största streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker, med mer än 300 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytel erbjuder både en digital distributionslösning och förlagsverksamhet. Streamingverksamheten är en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo. Förlagsverksamheten består av Norstedts, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People´s Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms och Norstedts kartor. Ztory - en streamingtjänst för tidningar och magasin, blev en del av Storytel i januari 2019. Storytel finns idag på 17 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm."