Storytels tjänst nu tillgänglig för de ryska konsumenterna

Storytel har nu släppt sin tjänst på den ryska marknaden. Som tidigare meddelats ligger fokus på underhållningslitteratur, men även sakprosa kommer att finnas bland de 2000 ljudböcker som erbjuds i tjänsten vid lanseringen. Katalogen kommer växa till 4000 titlar inklusive de flesta bästsäljande ryska titlarna mot slutet på året.

“Vi siktar på att göra ljudboken riktigt stor i Ryssland. Vi har en bra setup med ett starkt lokalt team på plats som kommer arbeta hårt för att Storytel ska lyckas med det uppdraget”, säger Jonas Tellander, VD på Storytel.

Några av de bokförlag som Storytel samarbetar med är den Franska förlagsgruppen Hachettes ryska dotterbolag Azbuka-Atticus, samt Audiokniga, Ardis, Vimbo och AB Publishing. Författare och inläsare ersätts enligt internationell standard.

För mer information. kontakta:

Jonas Tellander, VD & Grundare, mobil 070-2616136

Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärket Storytel, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och Polen. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning som bedrivs i ljudboksförlagen Storyside (Sverige) och Rubinstein Audio (Holland). Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Norstedts, Massolit, Kontentan, Telegram och danska People´s Press  (Vuxen) och Rabén & Sjögren och B.Wahlströms (Barn & Ungdom) samt Norstedts Kartor.

"Storytel är norra Europas största streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker, med mer än 300 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytel erbjuder både en digital distributionslösning och förlagsverksamhet. Streamingverksamheten är en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo. Förlagsverksamheten består av Norstedts, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People´s Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms och Norstedts kartor. Ztory - en streamingtjänst för tidningar och magasin, blev en del av Storytel i januari 2019. Storytel finns idag på 17 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm."