DELÅRSRAPPORT NR 1 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2010

De betydande resultatförbättringarna under 2009 förväntas bestå under 2010 och bolagen står mycket väl rustade trots viss osäkerhet om det nuvarande ekonomiska läget

Koncernens nettoresultat uppgick till 14,2 (-311) MSEK motsvarande 0,38 (-0,01) kronor per aktie. Eget kapital uppgick till 388,3 (330,8) MSEK per den 31 mars, motsvarande 10,4 (8,9) kronor per aktie. Koncernens likvida medel, inklusive innehav av noterade aktier, uppgick till 94,8 (39,4) MSEK. Starka marknadspositioner och positiva utsikter för samtliga portföljbolag under 2010. Med nuvarande utveckling i de större portföljbolagen bedömer styrelsen att det finns goda möjligheter till likviditet i portföljen genom avyttringar eller noteringar och positiv värdeutveckling. "Den medvetna fokuseringen på lönsamheten i bolagen under 2009 kommer att fortsätta under 2010. Detta innebär att vi inte förväntar oss hög tillväxt på bekostnad av lönsamhet utan snarare en kontrollerad tillväxt om cirka 10–20 procent för de flesta portföljbolagen med ökad lönsamhet under 2010. Förutsättningarna för en fortsatt positiv utveckling i de enskilda bolagen är bättre än någonsin som vi naturligtvis tror skall resultera i ökade värden för Novestras aktieägare. Det finns fortfarande en osäkerhet om det generella ekonomiska läget framöver men utvecklingen för Novestras portföljbolag under 2009 har visat att bolagen har en förmåga att leverera oavsett konjunkturläge" säger Novestras VD, Johan Heijbel.