StreamServe tecknar koncernavtal med Skanska

StreamServe tecknar koncernavtal med Skanska Det snabbväxande programvaruföretaget StreamServe har tecknat ett koncernavtal med byggjätten Skanska om leverans av mjukvara för hantering och automatisering av affärskritiska informationsflöden. StreamServe integreras med det affärssystem från Oracle Applications som kommer att implementeras hos merparten av Skanskas affärsområden under de närmaste åren. StreamServe utvecklar och marknadsför infrastrukturell mjukvara för e-handel som underlättar flexibel affärskommunikation. Koncernavtalet tecknas med Skanska ITS, där affärsområde Skanska Sverige AB blir den första affärsenheten inom Skanskakoncernen som installerar StreamServes produkter. Enligt koncernavtalet kan nya länder och affärsenheter adderas efterhand till fasta priser. Skanska kompletterar sitt nya affärsystem Oracle Applications med StreamServes programvara för hantering och automatisering av flödet av affärskritisk information. Funktionaliteter inkluderar formatering, bearbetning och distribution av utskrifter, epost och pdf, med möjlighet till enkel uppgradering till StreamServes övriga produktsortiment för e-handel. Skanska kommer själva att bygga upp ett internt kompetenscenter på Skanska ITS för StreamServe-produkten, med avsikt att optimera implementationen samt borga för en god support för sina affärsområden. - Valet av StreamServe som lösning för vår kundkommunikation och utdatahantering från Oracle baseras på bra funktionalitet, snabbare implementering samt möjligheten att möta morgondagens krav på nya format och sätt att kommunicera mellan företag (B2B), som HTML och framförallt XML, allt baserat på samma plattform som traditionell printing, säger Henrik Trygg, Skanska ITS. - Vi välkomnar varmt samarbetet med Skanska och Oracle, säger StreamServes Nordenchef, Stefan Blomqvist. StreamServe har sedan tidigare en stark position inom Oracle-segmentet i USA och med denna affär öppnas vi upp även i Norden och Europa. - StreamServe är ett naturligt komplement till Oracle Applications och tillsammans kan vi erbjuda ett komplett system för utdatahantering, med kort installationstid och hög kvalitet, säger Stefan Ström, chef i Norden för Oracle Applications. StreamServe utvecklar och marknadsför infrastrukturell mjukvara för e- handel som underlättar flexibel affärskommunikation. Produkterna är utformade för att hantera och automatisera flödet av affärskritisk information. De ger kunden möjlighet att skräddarsy kommunikationen med konsumenter, leverantörer och partners, med olika format och via olika kanaler. Produktsviten möjliggör sammankoppling av de ledande affärsapplikationerna och e-handelsplattformarna. StreamServes programvara tillför kunderna ökat värde, effektivitet och flexibilitet i befintliga affärsapplikationer samt anpassar kommunikation från dessa för e-handel. StreamServes programvaror säkerställer också integrerad och automatisk administration och logistik i nya e-handelsföretag och webbportaler. StreamServe startade i Sverige 1995. Under 1998 och 1999 expanderade företaget till Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Storbritannien, Tyskland och USA. Strategiska allianser med systemintegratörer samt leverantörer av affärsapplikationer och e-handelsplattformar, såsom Intentia, SAP, Scala, Baan och Oracle, förstärker kraftigt StreamServes närvaro på en global marknad. StreamServes mer än 1 500 kunder världen över omfattar företag i ett stort antal branscher samt Internetportaler för business-to-business (B2B) och business-to-consumer (B2C). StreamServes omsättning var 14,7 MUSD under 1999. För ytterligare information kontakta: Jakob Svärdström, vVD StreamServe, Inc. Tel: 08 - 686 85 33; 070 - 686 85 33 jakob.svardstrom@streamserve.com www.streamserve.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00670/bit0002.pdf