Nyheter inom Medicin

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Medicin. Har du frågor, kontakta förläggarna Annette Säfholm 046-31 21 53 eller Kerstin Hultén 046-31 21 81. Vår förlagsassistent Susanne förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Lycke, Kirsten Hofgaard m.fl.
Handledning av läkare
under utbildning
Handledning är samtal som stärker yrkeskompetensen hos ST-läkare. Samtalen hjälper läkarna att lösa frågor och uppgifter som de står inför, att fatta professionella beslut och att reflektera över sin medicinska yrkesutövning. Boken ger en introduktion i handledningsteori och visar vilka praktiska konsekvenser teorin kan få för genomförandet av handledning.
Andra upplagan
ISBN 9789144040059 | www.studentlitteratur.se/3470

Lindén, Bjarne m.fl.
Ortopedi i primärvård
Boken beskriver ortopediska sjukdomstillstånd och principer konkret och i en form som är användbar i det dagliga arbetet i primärvården där man alltmer får ansvaret för patienter med problem från rörelsepparaten. Den omfattar bl.a. kapitel om barnfrakturer, septisk artrit och försäkringsmedicin. Boken är i första hand avsedd för läkare, arbetsterapeuter och fysioterapeuter, men den kan också vara användbar för all personal, verksam inom dessa vårdformer.
Femte upplagan
ISBN 9789144069173 | www.studentlitteratur.se/2569

Andersson, Sven Ingmar
Tandhälsa och psykologi
Flera olika psykologiska, särskilt kognitivt inriktade modeller, har visat sig användbara för att förstå, förklara och påverka tandhälsan. Såväl enklare som mera komplicerade modeller lyfts fram och illustreras i denna bok. Särskilt poängteras vikten av att inom tandvården inkludera såväl psykologiska som sociala och kulturella bedömningsgrunder och inte endast biologiska och fysiologiska.
ISBN 9789144078823 | www.studentlitteratur.se/35979

Finer, David
Mediehälsa
Med begreppet ”mediehälsa” vill författaren fånga både mediernas hälsoinnehåll och dess kvalitet eller ”hälsotillstånd”. I boken Mediehälsa ges verktyg för att bättre förstå samspelet mellan medierna och medicinen och innehåller bl.a. avsnitt om språk, medieteorier, analysverktyg, journalistikhistoria, fallstudier och förändringsarbete. Till boken hör också ett antal kompletterande intervjuer, som publiceras på bokens webbsida.
ISBN 9789144078823 | www.studentlitteratur.se/33472

Fakta om Studentlitteratur AB Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare.Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter drygt 230 miljoner kronor och har cirka 110 anställda. Verksamheten finns i Lund.