Nyheter inom Vård

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Vård. Har du frågor, kontakta förläggare Alexandra Ellervik 046-31 22 03. Vår förlagsassistent Susanne förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Braun, C A – Anderson, C M (red.)
Patofysiologi
På ett enkelt och engagerande sätt ges grunderna i patofysiologi för personal inom vården. Boken ger först en bild över hur organen fungerar i friskt tillstånd för att sedan ta upp biologiska och biokemiska mekanismer vid sjukdom.
Översättare: Lillian Holmer och Göran Grip
ISBN 9789144053479 | www.studentlitteratur.se/33278

Denison, E – Åsenlöf, P
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
Boken beskriver hur sjukgymnaster kan arbeta med att systematiskt stödja patienters beteendeförändring genom hela behandlingsprocessen. Fokus ligger på det praktiska genomförandet, och alla steg i processen illustreras i flera patientfall.
ISBN 9789144059358 | www.studentlitteratur.se/33693

Heijne-Wiktorin, C – Nordin, M
Tillämpad biomekanik
Boken belyser genom praktiska exempel biomekanikens betydelse för alla som sysslar med rörelseorganens funktion, sjukdomar och skador. Denna nya upplaga har bytt namn från Exempelsamling i Biomekanik till Tillämpad Biomekanik. Den har utvidgats med ett antal nya exempel, fler nya diskussionsfrågor och fem nya appendix.
Andra upplagan | ISBN 9789144057132 | www.studentlitteratur.se/1880

Kielhofner, Gary
Model of Human Occupation
I den här svenska översättningen av boken presenteras teori, forskning och tillämpning av modellen. Modellen förklarar hur aktivitet motiveras, inordnas i vardagens livsmönster, utförs och påverkas av aktuell miljökontext samt vad som händer när människan ställs inför svårigheter som t.ex. sjukdom och skador.
Översättare: Cecilia Falk, Katarina Falk och Helena Stedman
ISBN 9789144068268 | www.studentlitteratur.se/33853

Sandmark, Hélène (red.)
Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet
Antologin ger den officiella statistiken om den svenska arbetsmarknaden i ett könsperspektiv och visar hur det hälsofrämjande arbetslivet ser ut. Vad hälsa innebär och hur den ska förstås visas med utgångspunkt i den franske filosofen Merleau-Pontys beskrivning av människan. Riskfaktorer för långtidssjukskrivning hos kvinnor i befolkningen och i karriäryrken lyfts fram i boken
ISBN 9789144070469 | www.studentlitteratur.se/34093

Fakta om Studentlitteratur AB Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare.Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter drygt 230 miljoner kronor och har cirka 110 anställda. Verksamheten finns i Lund.