Kapitalismens kris, värdegrundens framtid

Världsekonomins kris har startat en debatt om kapitalismens, i sin nuvarande form, tillkortakommanden. Avregleringsekonomin har inte skapat den effekt som bl a nobelpristagaren Milton Friedman spådde. Ekonomer, forskare, politiker och samhällsdebattörer börjar tala i termer av en ny kapitalism kallad 4.0.

Bland annat den svenske ekonomen Klas Eklund har försökt formulera detta i termer av ökat samhällsansvar hos företagen och att vi måste komma till rätta med klimat- och miljöproblemen eftersom dom raserar möjligheterna att bygga en fungerande ekonomi.

Detta är temat för tidningen Impuls ledare i det senaste numret som nu lämnat tryckpressen.

-          Samhället står inför stora avgörande frågor som ungdomsarbetslöshet, klimat- och miljöproblem. För att lösa samhällets gemensamma problem måste kapitalismen byta fot, stå stadigt på en värdegrund och inte längre ha vinstmaximering som enda ledstjärna.

-          Folkbildningen kan spela en stor roll genom ökad kunskap, bildning och engagemang i bygget av ett hållbart samhälle, är några av de slutsatser som ledarskribenten Anders Öhberg drar i ledaren

-          För Studieförbundet Vuxenskolan är hållbar utveckling ett samspel mellan ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. En omdefiniering av kapitalismen är en fråga som folkbildningen kan suga tag i, hävdar Anders Öhberg.

Anders Öhberg, ansvarig utgivare Impuls, anders.ohberg@sv.se, 070 – 626 38 88

Mats Nilsson, redaktionssekreterare Impuls, mats@sv.se, 0708 – 855 30 81

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.