Tiotusentals flyr till Grekland

Tiotusentals flyktingar tar sig varje år in i Europa över floden Evros till Grekland. Det är drömmen om fred, frihet och jobb som får dem att riskera livet. De som drunknar eller fryser ihjäl får en anonym grav uppe i bergen.

-       Impuls reportageteam Sven Rosell och Kent Klich berättar om sin resa längs gränsen till Europa i senaste numret av tidningen. Flyktingarna utsätts för stora umbäranden i fängelseliknande interneringsläger. Polisbrutalitet hör till vardagen. Människosmugglarna tjänar grova pengar. Fattiga flyktingar med drömmen om ett bättre liv betalar priset. Nu vill Grekland spärra av landgränsen mot Turkiet med stängsel och kameror.

-          Innebär inte det att fler försöker ta sig över floden med ännu fler drunknade som följd, frågar Impuls reporter Georgios Salamagkas, polischef i Orestiada.

-          Jo men det är allt för lätt att ta sig över landvägen, blir svaret.

Folkbildning El Salvadors räddning

”Folkbildning som tillväxtmotor” är namnet på ett utbytesprojekt mellan ett utbildningscenter för kvinnor i Panchimalco i El Salvador och Studieförbundet Vuxenskolan i Västerbotten. Idéen bakom satsningen är att ge kvinnorna möjlighet att själva kunna skapa jobb via ökat hantverkskunnande och försäljning av produkterna.

-          Jag har som ambition att verksamheten skall sprida sig till fler delar av kommunen och skapa möjligheter för kvinnorna att få mer inflytande i den lokala utvecklingen, berättar Dalida Sura för Impuls utsända Maria Ottler som följde med SV Västerbotten på en kontaktresa i höstas.

Per Stattin och Oscar Mejia från SV i Västerbotten gjorde ett sådant intryck när de presenterade studiecirkelmetoden att en delegation från El Salvador redan en månad senare återgäldade besöket.

Regeringspartiet FMLN vill samarbeta med SV och kommunen Panchimalco vill ha hjälp med en storsatsning på studiecirklar och folkbildning.

Detta är ett par av reportagen av det senaste fullspäckade numret av Studieförbundet Vuxenskolans tidning Impuls. Förutom att läsa om flyktingströmmarna och den lyckade exporten av folkbildningen bjuder årets första nummer på: Trådar, den mobila syjuntan gör succé. Det klimatsmarta fåret lockar allt fler som vill börja med fårhållning i Dalarna och Lisa Ohlin berättar om hur den hyllade och mångfaldigt prisbelönta filmen Simon och ekarna kom till.

Impuls, som har 45 år på nacken, presenterar i och med detta nummer också en uppfräschad layout.

Mats Nilsson, redaktionssekreterare Impuls, mats@sv.se, 0708 – 855 30 81

Anders Öhberg, ansvarig utgivare Impuls, anders.ohberg@sv.se, 070 – 626 38 88

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.