SurfBuy i tvist med konkurrent

SurfBuy i tvist med konkurrent Det norska företaget Netconnect hävdar att SurfBuy har tagit efter deras affärsidé och har därför ansökt om stämning mot SurfBuy. Med anledning av detta har SurfBuys huvudägare och styrelseordförande Mats Jakobsson följande kommentarer. - Netconnect har upptäckt att SurfBuy är en farlig konkurrent. I stället för att ta upp kampen med schysta medel, försöker man smutskasta SurfBuy genom en rättslig process. SurfBuy har en överlägsen teknik och satsar på att skjuta mål i stället för att sparka konkurrenterna på benen. - Jag kom i kontakt med Netconnect i samband med mitt förra arbete inom Corporate Finance där jag screenade marknaden på investeringsobjekt. Ett av de många bolag jag träffade var Netconnect. Vi kom i kontakt med varandra på en mässa i Stockholm 1998 och hade därefter ytterligare ett par möten - dock utan att det blev någon affär. - Netconnect är ett CTI-bolag. Jag har lanserat SurfBuy, vilket även det är ett CTI-bolag - men med andra produkter och upplägg än Netconnect, bland annat säkra betalningssystem och produkter för mobilt Internet. Nu försöker Netconnect blanda samman sin produkt "Ring Meg" med SurfBuys produkt "e-Phone" genom att hävda att SurfBuy har utnyttjat information från Netconnect. - Netconnects produkt är inte unik utan tillhandahålls av flera andra bolag i världen. Idén är inte på något sätt patenterad utan Netconnect hävdar att SurfBuy skulle ha tagit efter själva affärsidén. Deras anklagelse saknar all rättslig grund. SurfBuy kommer som vanligt att hålla aktieägarna informerade och ber dem vara beredda på eventuella förtalskampanjer. Tyvärr leder avundsjuka till sådant här. Ytterligare information: Mats Jakobsson, styrelsens ordförande; 08-562 302 30 "Intelligent Technology for Effective eCommerce" SurfBuy AB är ett ungt svenskt högteknologiskt bolag som utvecklar, marknadsför och säljer applikationer i gränslandet data/telefoni. De patentsökta tjänsterna effektiviserar, underlättar och ökar försäljningen på Internet. Några av SurfBuys kunder är: Fondex, Eventguiden, Holmia, Hotellexpress, ICA, Länsförsäkringar, Silja Line, Skandia Link, Skandia Fonder, SPP, Skyways, Östgöta Enskilda bank, Geab- med flera. SurfBuy AB, Mjärdevi Science Park, Teknikringen 1, 583 30 Linköping. 08- 562 302 30 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/02/20000602BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/02/20000602BIT00480/bit0002.pdf