Magnus Edlund blir ansvarig för Sveafastigheters utveckling av skolor och boende för äldre

Sveafastigheter vann nyligen en markanvisningstävling i Flen för att bygga ett äldreboende, färdigställer 96 trygghetsbostäder i kvarteret Hydran i Västerås, bygger äldreboendekvarteret Drabanten i Upplands Väsby och fick nyligen markanvisning för 118 seniorbostäder i Stockholm.

ldreboende Flen
Magnus Edlund blir nu ansvarig för Sveafastigheters utveckling och förvaltning av skolor och äldreboende. Sveafastigheter har de senaste åren etablerat samarbete i femton kommuner för att bygga, äga och förvalta bostäder och har femtusen lägenheter under utveckling. Som ett led i visionen som kommuners långsiktiga samarbetspartner har Christer Holger sedan tidigare etablerat Sveafastigheter Bilda som utgör utbildningsdelen och Carl Auer har lett utvecklingen av ett flertal boenden för äldre. Magnus Edlund, som senast kommer från rollen som Vd på Stenvalvet, blir nu en del av satsningen på samhällsfastigheter.

”Vi vill tillskapa skapa skolor med fantastiska läromiljöer och framtidens boenden för äldre dit man vill flytta efter eget beslut. Våra boende för äldre och skolor kombinerar god gestaltning och hög arkitektonisk kvalité med höga hållbarhetsambitioner", säger Magnus Edlund, ansvarig för äldreboende och skolor.

"Det känns oerhört stimulerande att få bidra till utveckling och långsiktigt ägande av skolor och boenden för äldre i Sverige. Jag ser fram emot att arbeta nära kommuner över hela Sverige för att skapa hållbar stadsutveckling för unga och äldre”, fortsätter Magnus Edlund.

VD Sveafastigheter Samhllsfastigheter

”Behovet av attraktiva boende för äldre och rätt lokaler för lärande finns i stora delar av landet och där vill Sveafastigheter vara med och bidra till en hållbar samhällsutveckling. Därför känns det otroligt starkt att Magnus med sin gedigna erfarenhet av samhällsfastigheter blir en del av Sveafastigheter där vi ser att samhällsfastigehter och bostäder är en bra kombination i kommuners utveckling”, säger Viktor Mandel, Vd i Sveafastigheter Group.

Magnus Edlund, ansvarig Sveafastigheter äldreboende och skolor, magnus.edlund@sveafastigheter.se 070-554 99 47

Viktor Mandel, Vd Sveafastigheter Group, viktor.mandel@sveafastigheter.se 076-8710014

Sveafastigheter startades som fastighetsfond 2003. Sedan 2015 är Sveafastigheter ett långsiktigt aktiebolag med utveckling av bostäder och samhällsfastigheter, förvärv av hyresfastigheter och egen förvaltning. Sveafastigheter har samarbete med ett flertal finansiella institutioner och pensionsförvaltare. Sveafastigheter äger eller utvecklar över 4000 bostäder och tre vård- och omsorgsboende i Helsingborg, Landskrona, Kalmar, Växjö, Flen, Västerås, Nacka, Haninge, Tyresö, Stockholm, Enköping, Västerås, Vallentuna, Vaxholm, Upplands Väsby och Uppsala. Sveafastigheter har byggt Sveriges största plusenergihus som också är certifierat Miljöbyggnad Guld, vann 2018 årets Hållbarhetspris och färdigställer under 2020 flera hyreshus med ledande hållbarhetslösningar, bland annat mobilitetshuset Cykelkungen i Uppsala och trygghetsboendet Hydran i Västerås som genomsyras av plusenergiteknik, gemenskapsboenden och kollektivlösningar. Sveafastigheter vann nyligen markanvisningstävling för nytt Vård- och omsorgsboende i Flen. Sedan våren 2020 utvecklar Sveafastigheter nya skolor och läromiljöer och har rekryterat Christer Holger, grundare av Skapaskolan.