Delårsrapport januari-mars 2010- Starkare marknad och ökad försäljning

Delårsrapport januari-mars 2010 Starkare marknad och ökad försäljning

Första kvartalet ? Marknaden har fortsatt att utvecklas positivt.
? Försäljningsvolymen har ökat för både timmer, massaved och biobränsle.
? Den kalla, snörika vintern har gjort mer virke tillgängligt och medfört något ? högre kostnader.
? Kvartalets nettoomsättning ökade till 1 677 MSEK (1 490).
? Operativt rörelseresultat förbättrades med 54 procent till 327 MSEK (212).
? Rörelseresultatet efter värdeförändring skog uppgick till 448 MSEK (434), vari ingår realisationsvinster från försäljningar av skogsfastigheter med 76 MSEK (99) och värdeförändring skog om 45 MSEK (220).
? Periodens resultat uppgick till 295 MSEK (233).

Koncernchefens kommentar Trävarumarknaden i Sverige har fortsatt att utvecklas positivt. Stabiliseringen på marknaden från andra kvartalet 2009 består, med god efterfrågan på både timmer och massaved. Detta har haft en gynnsam effekt på prisutvecklingen.

Sveaskogs leveransvolym ökade under första kvartalet med sju procent till drygt tre miljoner kubikmeter. Sortimentet massaved ökade mest med 14 procent, medan timmer ökade med knappt fem procent. Efterfrågan på biobränsle har varit god och leveranserna ökade med 14 procent. För samtliga huvudsortiment har volymen levererat virke från egen skog ökat vilket har en positiv marginaleffekt. Även genomsnittligt högre virkespriser har bidragit positivt till resultatet.

Försäljningsintäkten under perioden steg med 13 procent till totalt 1 677 MSEK jämfört med 1 490 MSEK motsvarande kvartal 2009.

Den kalla, snörika vintern har haft både positiva och negativa effekter på Sveaskogs verksamhet. Kylan och tjälen har möjliggjort avverkning av skog på annars obäriga marker, medan kylan och snön periodvis även har inneburit svårigheter för produktion och logistik med ökade kostnader som följd.

Sveaskogs operativa rörelseresultat uppgick till 327 MSEK, en förbättring med 115 MSEK jämfört med första kvartalet föregående år. Resultatförbättringen förklaras i huvudsak av ökade leveransvolymer och priser.

Försäljning av fastigheter uppgick till 263 MSEK, vilket är 35 MSEK mer än motsvarande period föregående år.

Sveaskogs intressebolag Setra Group AB har fortsatt den positiva utvecklingen från slutet av 2009. Sveaskogs resultatandel för första kvartalet 2010 uppgår till 0 MSEK, efter internvinsteliminering.

Delårsrapporten i sin helhet finns på www.sveaskog.se.

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

För mer information kontakta eller besök www.sveaskog.se: Gunnar Olofsson, vd Sveaskog, tel 070 - 334 15 16 Peder Zetterberg, ek. och finanschef, tel 070-865 21 20

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 6 miljarder kronor och är ca 720 anställda.