Stärker Sveriges profil som ekoturistmål

Sveaskog inviger Ekoparken Omberg: Stärker Sveriges profil som ekoturistmål Den 15 maj invigs Ekoparken Omberg i Östergötland vid Vätterns strand i Östergötland. Ekoparken är den första av tjugo som Sveaskog kommer att etablera i Sverige. Naturen är den viktigaste tillgången i arbetet med att stärka Sveriges profil som ekoturistmål. Sveaskog arbetar tillsammans med lokala entreprenörer för att skapa erbjudanden inom jakt, fiske och naturupplevelser på ett antal områden i landet. Ett sådant område är Omberg, som varje år lockar 350 000 turister och besökare från Sverige, Danmark och Tyskland. Genom att bättre ta tillvara den resurs som skogen utgör finns möjlighet att skapa fler arbetstillfällen inom turistnäringen. Ekoparkerna ingår i Sveaskogs nya miljöpolicy, som innebär att 20 procent av skogsmarken ska användas till förmån för naturvård och biologisk mångfald. Vid invigningen medverkar bland andra Sveaskogs vd Lars Sköld, landshövdingen i Östergötland Björn Eriksson, WWF:s internationella generalsekreterare Dr Claude Martin samt Lars Kristoferson, generalsekreterare för Världsnaturfonden i Sverige. Pressträff I samband med invigningen den 15 maj hålls en pressträff klockan 10.30-11.00 i Stocklycke hamn på Omberg. Därefter finns möjlighet att åka på båttur längs Ombergs dramatiska kustlinje tillsammans med bl a WWF-chefen Claude Martin och Sveaskogs chefsekolog Stefan Bleckert. Här ges bra möjlighet till intervju och fotografering. Invigning Klockan 11.30 serveras lunchbuffé. Därefter kommer Sveaskog att visa hur företaget ska arbeta för att sköta skogen, skydda och restaurera naturvärden och kulturminnesmärken. Invigningen sker klockan 15.00 på Ombergs hösta topp Hjässan. Moderator är Björn Hellberg. Välkommen! För kontaktinformation och karta, se sida 2. [REMOVED GRAPHICS] Kartan används med tillstånd av Länsstyrelsen i Östergötland Omberg ligger i Östergötland, mellan Ödeshög och Vadstena vid Vätterns östra strand. Med bil kommer du till Omberg längs E4, riksväg 50, länsväg 503 eller turistvägen (länsväg 918) mellan Gränna och Ödeshög. Till Omberg från Stockholm är det cirka trettio mil och från Jönköping cirka sju mil. Parkeringsplats finns vid Omberg Naturum, nära Stocklycke hamn där pressträffen hålls. Anmäl intresse för medverkan till Dan Setterwall, Sveaskog, tel. 08-655 91 01 eller e-post. dan.setterwall@sveaskog.se. Vi ordnar gärna transport till och från Omberg om så önskas. För mer information kontakta: Leif Öster, informationschef Sveaskog, tel 08-655 94 14, 070-555 81 55 Marie von Zeipel, pressekreterare Världsnaturfonden WWF, tel 08-624 74 03, 070-629 10 77 Mariethe Larsson, informationsansvarig, Länsstyrelsen Östergötland, tel 013-19 63 75, 070-366 73 66 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/22/20030422BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/22/20030422BIT00270/wkr0002.pdf

Sveaskog är Sveriges största skogsägare. Vi vill visa vägen till ett hållbart samhälle och vara ledande i utvecklingen av ett hållbart skogsbruk. Vår viktigaste uppgift är därför att bruka skogen så att klimatnyttan, den biologiska mångfalden liksom sociala och ekonomiska värden förstärks både nu och för framtida generationer. Vi har drygt 840 anställda i hela Sverige. Sveaskog ägs av den svenska staten. För mer information: www.sveaskog.se