Sveaskog stödjer orientering i skolan

Sveaskog stödjer orientering i skolan Skolan står i centrum när Sveaskog blir ny huvudsponsor för Svenska Orienteringsförbundet. Lärorika naturupplevelser och förnyad orienteringsundervisning ska få skolbarnen att vilja ge sig ut i skogen. Barn måste röra på sig mycket och vara utomhus varje dag. Tyvärr är allt fler fysiskt inaktiva och det är en viktig anledning till de ökande problemen med övervikt och sjukdomar. Därför står skolbarn i fokus när Sveaskog och Svenska Orienteringsförbundet tecknar samarbetsavtal. - Som Sveriges största skogsägare har vi många gemensamma intressen med Orienteringsförbundet. Det viktigaste inslaget i vårt samarbetsavtal är att erbjuda alla svenska skolbarn lärorika naturupplevelser. På så sätt vill vi öka intresset för den svenska skogen, säger Sveaskogs VD Lars Sköld. - Genom samarbetet med Sveaskog kan vi utveckla orienteringssportens attraktionskraft, säger Carl-Erik Nyquist, ordförande för Svenska Orienteringsförbundet. Första steget till att bli orienterare är att gilla att vara i skogen. - Att barn ska lära sig använda karta och kompass ingår i läroplanen. Vi tror att det är viktigt att erbjuda barnen fysiska aktiviteter som är så roliga att de längtar efter mer. Därför vill vi tillsammans med orienteringsklubbar och skolor bidra till en förnyelse av orienteringsundervisningen, fortsätter Carl-Erik Nyquist. Sveaskog blir genom avtalet huvudsponsor för orienteringssporten i Sverige i tre år med början 2003. Företaget kommer som huvudsponsor att synas på landslagets dräkter, på O-ringen och andra orienteringstävlingar. Fotomaterial från avtalsskrivandet finns på: www.orientering.se För mer information kontakta: Leif Öster, informationschef Sveaskog, 070 555 81 55 Thomas Hjert, marknadschef Svenska Orienteringsförbundet, 070 548 13 03 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/25/20030225BIT00960/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/25/20030225BIT00960/wkr0002.pdf

Sveaskog är Sveriges största skogsägare. Vi vill visa vägen till ett hållbart samhälle och vara ledande i utvecklingen av ett hållbart skogsbruk. Vår viktigaste uppgift är därför att bruka skogen så att klimatnyttan, den biologiska mångfalden liksom sociala och ekonomiska värden förstärks både nu och för framtida generationer. Vi har drygt 840 anställda i hela Sverige. Sveaskog ägs av den svenska staten. För mer information: www.sveaskog.se