Träingenjör från Växjö vann tävling om ökad användning av trä i inomhusmiljö

Träingenjör från Växjö vann tävling om ökad användning av trä i inomhusmiljö Håkan Nilsson, som studerar till träingenjör i Växjö, har presenterat det bästa förslaget på hur användningen av trä i våra hem kan öka. Tillsammans med ett trettiotal studenter från hela Sverige deltog han i en tävling som skogsbranschen arrangerade i Malå i början av februari. Tävlingsuppgiften handlade om att utveckla ett koncept för ökad användning av AssiDomäns produkter för inomhusmiljö genom att föreslå nya lösningar för produkter, distribution eller marknadsföring. Håkan Nilssons lag, på totalt fem personer, presenterade ett förslag på en flerfunktionell fondvägg av svensk furu, den s k Malåväggen. Furuskivorna monteras horisontellt med hjälp av aluminiumlister. Den är enkel att sätta upp och kan kompletteras med dekorlister, krokar, spotlights och hyllor. Det ger användaren möjlighet att skapa en personlig heminredning. Laget föreslår också att Malåväggen ska lanseras i alla nordiska länder och att AssiDomän ska inleda samarbete med heminredningsbutiker samt utvalda café- och butikskedjor. - Malåväggen är en smart vägglösning, och en klart intressant idé att arbeta vidare på, säger Anders Nilsson VD för AssiDomän Timber, som var värd för tävlingen. Håkan Nilsson och hans fyra medtävlande vinner en resa till Tyskland under fem dagar för att besöka och lära sig mer om skogs- och pappersindustrin. - Syftet med helgen är att öka studenternas kunskap om svensk skogsin dustri, säger Per Eriksson på Föreningen Skogen. Skogen är en framtids resurs och vi hoppas att de ska se industrin som en intressant ar betsgivare. Trettio studenter, som studerar allt från industriell design till ekonomi vid tretton universitet i Sverige, deltog i tävlingen. Tävlingen arrangerades i Malå i Västerbotten den 31 januari till 2 februari, i samband med en s k Kaoseum-helg. Initiativtagare till Kaoseum är Föreningen Skogen och Skogsindustrin. För mer information kontakta: Kristina Svärd, projektledare AssiDomän Timber, tel 070 - 620 73 99. Per Eriksson, projektledare Föreningen Skogen, tel 08-412 15 75. Håkan Nilsson, vinnare av Kaoseum, tel 0470-932 72. Bilder på Kaoseum-tävlingen: http://www.assidomaninterior.se/link9.htm Sveaskog är Sveriges största skogsägare. Dotterbolaget AssiDomän Timber är landets största tillverkare av sågad trävara. Vid åtta sågverk och två anläggningar för vidareförädling produceras årligen ca 1,5 miljoner kubikmeter sågad trävara till träbearbetande industrier och Gör-det- själv-kedjor i Europa och Japan. AssiDomän Timber omsätter 2,5 miljarder kronor och har cirka 700 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030217BIT00910/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030217BIT00910/wkr0002.pdf

Sveaskog är Sveriges största skogsägare. Vi vill visa vägen till ett hållbart samhälle och vara ledande i utvecklingen av ett hållbart skogsbruk. Vår viktigaste uppgift är därför att bruka skogen så att klimatnyttan, den biologiska mångfalden liksom sociala och ekonomiska värden förstärks både nu och för framtida generationer. Vi har drygt 840 anställda i hela Sverige. Sveaskog ägs av den svenska staten. För mer information: www.sveaskog.se