Uppköp, utköp och sammanslagningar, fastighetsåret 2021 är på väg att skapa historia

Fastighetsåret 2021 ser ut att nå historiska nivåer. Det visar den senaste sammanställningen avseende transaktionsvolymerna på den svenska fastighetsmarknaden från Svefa, hela Sveriges ledande fastighetsrådgivare. Enligt Svefas bedömning uppgår den totala transaktionsvolymen de tre första kvartalen till dryga 240 mdkr, och tempot är fortsatt högt.

Hittills har fastighetsåret kantats av den ena storaffären efter den andra. Stora uppköp och sammanslagningar har skett och konsolidering verkar vara den trend som kommer att prägla detta år.

”Vi konstaterade redan efter Q2 att 2021 skulle bli ett urstarkt år. Den trenden håller i sig och vi går mot rekordår för fastighetstransaktioner. Enligt Svefas preliminära sammanställning, som avser affärer över 10 mkr exklusive strukturförändringar på börsen, bedöms volymen för Q1-Q3 2021 uppgå till drygt 190 mdkr”, säger Katrin Wallensjö, Affärschef Analys Svefa.

”Den transaktionsvolymen ska jämföras med samma period föregående år då volymen summerades till cirka 112 mdkr. Vilket är en ökning på hela 70 procent. Inkluderar vi även utköpen och sammanslagningarna på börsen uppgick volymen till över 240 mdkr”, fortsätter Katrin Wallensjö.

”I vår analys av utfallet under oktober månad 2021 summerar vi transaktionerna till cirka 12–13 miljarder vilket är i nivå med 2020. Det verkar alltså som om 2021 håller tempot”, avslutar Katrin Wallensjö.

Den fullständiga analysen inklusive grafer går att läsa på: www.svefa.se

Katrin Wallensjö, Affärschef Analys, tel: 010-603 87 88
katrin.wallensjo@svefa.se

Fastighetsåret 2021 ser ut att nå historiska nivåer. Det visar den senaste sammanställningen avseende transaktionsvolymerna på den svenska fastighetsmarknaden från Svefa, hela Sveriges ledande fastighetsrådgivare. Enligt Svefas bedömning uppgår den totala transaktionsvolymen de tre första kvartalen till dryga 240 mkr, och tempot är fortsatt högt.

Vi konstaterade redan efter Q2 att 2021 skulle bli ett urstarkt år. Den trenden håller i sig och vi går mot rekordår för fastighetstransaktioner. Enligt Svefas preliminära sammanställning, som avser affärer över 10 mkr exklusive strukturförändringar på börsen, bedöms volymen för Q1-Q3 2021 uppgå till drygt 190 mdkr.
Katrin Wallensjö, Affärschef Analys Svefa
Den transaktionsvolymen ska jämföras med samma period föregående år då volymen summerades till cirka 112 mdkr. Vilket är en ökning på hela 70 procent. Inkluderar vi även utköpen och sammanslagningarna på börsen uppgick volymen till över 240 mdkr.