Här är alla nomineringar till Frannygalan 2016

Nu är alla nomineringar klara till den årliga Frannygalan den 19 mars på Grand Hotel i Stockholm. Dagen då representanter för Sveriges franchiseföretag samlas för att uppmärksamma berömvärda insatser inom en företagsform som årligen omsätter 245 miljarder kronor och som sysselsätter 132 000 människor. – Det har varit ett tufft jobb att välja ut tre nomineringar i respektive priskategori bland alla framgångsrika kandidater som har föreslagits för juryn. Det visar på det stora engagemang som finns bland Sveriges franchiseföretag och för en företagsform som år efter år skapar tillväxt, lönsamhet och nya jobb, säger Johan Martinsson, vd för Svensk Franchise.

Branschorganisationen Svensk Franchise eget stora pris på Frannygalan ”Årets Franchisekedja” delas ut till det franchiseföretag som under året bäst lyckats skapa tillväxt och lönsamhet med nöjda franchisetagare och samtidigt fungera som goda ambassadörer för företagsformen.

De nominerade till ”Årets Franchisekedja” är: Card Group, Jaktia, O´Learys, Pressbyrån, Sibylla och Wayne´s Coffee.

Utmärkelsen ”Framtidens Franchise” delas ut i samarbete med SEB och tilldelas den franchisekedja som visat prov på mest nytänkande för att skapa affärsnytta inom ramen för Svensk Franchise etiska regler. Juryn bedömer bland annat franchiseföretagets nytänkande inom digital teknik och nytänkande för att möjliggöra en internationell expansion.

De nominerade till ”Framtidens Franchise” är: Pinchos, Presto Day Care och Vägen Ut.

”Årets Marknadsföring” delas ut i samarbete med digitalbyrån Jajja Media Group och går till den franchisekedja som har den bästa digitala marknadsföringsstrategin och som effektivt samordnar centralt inköpt och lokalt anpassat material. I juryns arbete ingår även att bedöma kreativitet och framgångsrikt utnyttjande av ny teknik i marknadsföringen.

De nominerade till ”Årets Marknadsföring” är: Itrim, Jaktia och McDonalds.

Priset ”Årets Franchisebragd” delas ut i samarbete med tjänsteleverantören FranchiseArkitekt och tilldelas en person, organisation eller ett företag som bidragit till att utveckla franchise i Sverige eller utomlands. Juryn värderar insatser för franchising som har givit eko i samhället och som inneburit en beundransvärd expansion eller förändring under året.

De nominerade till ” Årets Franchisebragd” är: Card Group, O´Learys i Kista och Pressbyrån.

Priset ”Årets Franchisetagare i Sverige” delas ut i samarbete med Marginalen Bank och tilldelas den franchisetagare som lyckats skapa en god lönsamhet i relation till andra företag i branschen. I juryns kriterier ingår bland annat att bedöma franchisetagarens utveckling och entreprenörskap, omsorg om och motivation av sin personal samt samarbetet med andra franchisetagare inom systemet.

De nominerade till ”Årets Franchisetagare i Sverige” är: Electrolux Home (Sickla), Sibylla (Säffle) och Wayne´s Coffee (Sundsvall/Härnösand/Umeå).

– Frannygalan är ett utmärkt tillfälle att träffa människor från vitt skilda branscher och verksamheter för att utbyta tankar och erfarenheter om den gemensamma företagsformen franchising. Min tro och förhoppning är att dessa möten bidrar till att utveckla franchising som företagsform i Sverige så att vi kan fortsätta att producera konkurrenskraftiga, stabila och hållbara företag. Företag som inte så sällan innebär en möjlighet för ungdomar eller invandrare att få in en fot på den svenska arbetsmarknaden, säger Johan Martinsson.

Johan Martinsson, vd Svensk Franchise. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan@svenskfranchise.se

Svensk Franchise ändamål är att sprida kunskap om franchising och att verka för att franchising bedrivs på ett klanderfritt sätt. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svensk Franchise står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.