Johan Martinsson ny vd i Svensk Franchise

Under våren-sommaren i år tillträder Johan Martinsson som ny vd i bransch- organisationen Svensk Franchise. Han efterträder Anders Svensson som efter fem år som vd beslutat sig för att satsa på heltid i sitt eget företag. – Det känns väldigt roligt och spännande att fortsätta arbetet med att utveckla och förbättra branschen och det ömsesidiga beroendeförhållandet mellan franchisegivare och franchisetagare, säger Johan Martinsson.

Johan Martinsson har tidigare arbetat som marknadschef och vd för den rikstäckande mäklarkedjan Mäklarhuset, där han sedan 2011 även sitter i bolagets styrelse. Närmast kommer han från en tjänst som ansvarig för affärsutveckling på finansbolaget BlueStep. Han är även partner och affärsmentor i Madicon, ett managementbolag med särskild inriktning på att stödja chefer och ledare i krävande uppdrag att förbättra bolagens resultat.

– Mitt mål som vd är att utöka kunskapsöverföringen mellan medlemsföretagen i Svensk Franchise och därigenom hitta de bästa formerna för respektive medlemsföretag att utveckla sina franchisekoncept. För att utveckla branschen på ett konstruktivt sätt krävs det att verksamheterna bedrivs kommersiellt och klanderfritt, med justa villkor för alla inblandade parter. Där hoppas jag kunna spela en viktig roll för Svensk Franchise i framtiden, säger Johan Martinsson.

Under sin nästan 30-åriga yrkeskarriär har Johan Martinsson även arbetat 12 år på Volvo med flera längre utlandsuppdrag i olika befattningar, bland annat General Manager för Volvo Event. Innan det var han egen företagare inom MC, cykel- och mopedbranschen där han även blev invald i styrelsen för Moped- och cykelbranschrådet.

– Vi är glada över att vi lyckats rekrytera Johan Martinsson som ny vd i svensk Franchise. Han har de erfarenheter och personliga egenskaper som krävs för att ta Svensk Franchise till nästa nivå. Det kräver att vi blir fler medlemmar som tillsammans kan sprida kunskap om franchise och bidra till att verksamheten växer ytterligare. Idag sysselsätter svenska franchiseföretag 120 000 människor och omsätter 215 miljarder kronor. Vi ser gärna att de siffrorna ökar under kommande år, säger Jonas Ideström, ordförande Svensk Franchise.

- Vi vill samtidigt tacka Anders Svensson för hans insatser för Svensk Franchise och önska honom lycka till i framtiden, fortsätter Jonas Ideström.

Jonas Ideström, ordförande Svensk Franchise. Tel: 0707-88 90 07. E-post: idestrom@franchisearkitekt.se

Johan Martinsson, tillträdande vd Svensk Franchise. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan.martinsson@madicon.se

Citat

Johan Martinsson, vd Svensk Franchise