Pressinbjudan - Karriär i handeln – Ung Handelns Dag visar vägen

2010-04-19 Pressinbjudan Karriär i handeln – Ung Handelns Dag visar vägen Svensk Handel anordnar Ung Handelns Dag i Ronneby för elever och lärare på handelsprogrammet. Sammanlagt 220 elever och lärare från Karlskrona, Sölvesborg, Olofström, Karlshamn och Tingsryd deltar i dagen och Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby agerar värdskola.

Möjligheterna att göra karriär inom handeln är många – men inte alltid synliga. Ung Handelns Dag är ett nationellt projekt som drivs i samarbete med skola och näringsliv. Dagen syftar till att visa såväl vidareutbildningar som olika yrken samt att ge kunskap om vilka stora karriärmöjligheter det finns inom handeln. Målet är att få ungdomar intresserade av handeln och att berika handelsprogrammet. Det ger handelsföretagen bättre möjligheter att rekrytera personal med rätt kompetens och rätt inställning till handelsyrket.

Bland talarna finns företagare från Ronneby, exempelvis Mathias Ekström, vd för Mairo, Jennie Lewén från Dinomin och Maria Hansson från Litet Strå.

Tid: Tisdagen den 20 april klockan 10.00 – ca 15.00 Plats: Gymnasieskolan Knut Hahns aula, Blasius Königsvägen 27, Ronneby

Varmt välkomna!

_____________________________________________________________________

För eventuella frågor kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 AnnaCarin Hultberg, utbildningsfrågor Svensk Handel 010-47 18 542, 0702-26 45 88

Svensk Handel, som till medlemsantalet är största organisation inom Svenskt Näringsliv, har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 22 000 arbetsplatser, där 275 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Ordförande är Kenneth Bengtsson och vd Dag Klackenberg.