Pressmedd; Handelns svinn uppgår till 9 miljarder kronor

Handelns svinn uppgår till 9 miljarder kronor

Svinnet i detaljhandeln uppgick under år 2009 till 9 miljarder kronor enligt en ny undersökning från Svensk Handel.

Svensk Handel har låtit Handelns Utredningsinstitut, HUI, genomföra den mest omfattande studien som någonsin gjorts om svinnet inom handeln. Undersökningen omfattar enkätsvar från 1 100 detaljhandelsföretag.

Resultatet visar bland annat att: ? Handelns svinn uppgår till nästan 1,5 procent av detaljhandelns totala omsättning.
? Detta motsvarar 9 miljarder kronor, och kan liknas vid försäljningen i hela Linköpings kommun under ett år.
? Det innebär förlorade momsintäkter på 1,4 miljarder kronor.
? Inom dagligvaruhandeln är svinnet högst medan det är lägst inom elektronikhandeln.
? Det externa svinnet utgör 50 procent av det totala svinnet och internt svinn utgör 20 procent. Svinn som inte är brottsligt, exempelvis varor som inte går att sälja utgör 30 procent.

– Kostnaden för svinnet motsvarar alltså 1000 kronor för varje svensk vilket givetvis inte är acceptabelt, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel.

Detaljhandelns svinn som procent av omsättningen Dagligvaror 1,82% Kläder, Skor & Accessoarer 1,43% Järn, Bygg & Färg 1,32% Övrig Sällanköpshandel 1,26% Sport & Fritid 1,21% Ur, Optik & Guld 1,10% Möbler & Heminredning 1,00% Bok, Papper & Foto 0,61% Hemelektronik 0,50% Total Detaljhandel 1,45%

_________________________________________________________________________ För eventuella frågor eller intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel 070-288 88 88 För frågor kring rapportens urval och metod kontakta Nora Sandholdt, HUI, 08-762 72 88

Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500, www.svenskhandel.se