Fågelinfluensa konstaterad i Skåne – ingen risk för smitta till människor

I går konstaterades ett fall av fågelinfluensa i en värphönsbesättning utanför Helsingborg. Det finns dock ingen risk för att smittas genom att äta ägg eller kyckling eftersom fågelinfluensa inte sprids via livsmedel. Det aktuella viruset H5N8 har heller aldrig smittat någon människa.

Enligt Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) rör det sig med största sannolikhet om fågelinfluensa av typen H5N8, som tidigare under hösten påträffats i Danmark och övriga Europa. Den aktuella gården i Skåne har spärrats av och besättningen kommer att avlivas.

Fågelinfluensa av typen H5N8 har upptäckts i flera länder i Europa under hösten, både bland vildfåglar och tambesättningar, senast för några dagar sedan i Danmark. Viruset kan finnas naturligt bland vilda fåglar och i år har fler fåglar än vanligt burit på smittan varför risken är högre att tambesättningar smittas.

– Äggbranschen har under lång tid arbetar aktivt och konsekvent med förebyggande smittskydd. Därför har vi också lyckats hålla smittan ifrån oss under många år, då övriga Europa haft smittan. När beskedet kom att en besättning i Danmark  smittats höjde Jordbruksverket smittskyddsnivån till nivå 2. Det innebär bland annat att fjäderfä ska hållas inomhus, säger Magnus Jeremiasson, veterinär på Svenska Ägg.

Höjd beredskap för att isolera smittan

Nu när det första fallet är konstaterat i Sverige höjs beredskapen ytterligare för att isolera smittan. Ett arbete som branschen gör i nära samarbete med SVA och Jordbruksverket.

– Vårt fokus nu handlar om att smittan inte ska spridas till andra gårdar. Detta är ett arbete som görs i nära samverkan med alla berörda aktörer. Den smittade gården är avspärrad och besättningen ska avlivas, därefter desinficeras och saneras anläggningen. Samtidigt höjs beredskapen ytterligare, med alltifrån begränsade transporter till ökad övervakning av djuren, säger Magnus Jeremiasson.

Enligt Livsmedelsverket finns ingen risk för att smittas genom att äta ägg eller kyckling eftersom viruset inte sprids via livsmedel.

Läs mer på jordbruksverkets hemsida

Magnus Jeremiasson, chefsveterinär Svenska Ägg
Mail: magnus.jeremiasson@svenskaagg.se