17 mottagare av Byggnads kulturstipendium

17 mottagare av Byggnads kulturstipendium Totalt 17 personer/organisationer/projekt får dela på 200 000 kronor i form av kulturstipendier från Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Utdelningen av stipendierna äger rum fredagen den 14 juni klockan 16.30 i Folkets Hus i Stockholm. Utdelare är stipendienämndens ordförande, tillika partiledaren i det socialdemokratiska partiet och statsminister Göran Persson. Stipendienämnden har enats om följande mottagare och motiveringar: BYGGNADS Kulturstipendium 2002 har tilldelats operasångare Björn Larsson Göteborg 15 000 kronor Stipendienämndens motivering: Björn Larsson är operasångare, utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Han vann förra året förstapris i två internationella sångarpristävlingar i Schweiz och Italien, vilket ledde till engagemang vid Statsoperan i Prag där han under våren sjungit titelrollen i Don Giovanni. Stipendiet får han för fortsatta studier hos Jonathan Morris i Lugano, med instudering av nya roller och finslipning av sångtekniken. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats gitarristen Stefan Zethraeus Göteborg 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Stefan Zethraeus är klassisk gitarrist som fått sin utbildning på musikhögskolorna i Göteborg och Malmö. Han har under de senaste åren konserterat flitigt, förutom i Sverige, i Spanien och Schweiz. Stipendiet kommer att användas till en internationell gitarrkurs i Trivero utanför Milano under sex veckor i juli-augusti. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats violinisten Sergej Bolkhovets Täby 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Sergej Bolkhovets är violinist och började studera i 5-årsåldern på konservatoriet i S:t Petersburg. Efter flytten till Stockholm i början av 90-talet gick han vidare på Musikhögskolan i Stockholm och fortsätter nu sina studier i Berlin. Han har trots sin unga ålder, 19 år, uppträtt som solist i många olika sammanhang och vunnit flera priser för unga artister, i såväl Sverige som utomlands. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats sångerskan Åsa Junesjö Stockholm 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Åsa Junesjö är sångerska och hennes intresse för äldre musik väcktes redan på högstadiet i skolan. Det ledde så småningom till studier vid Schola Cantorum i Basel och därefter diplomutbildning vid Hochschule für Künste i Bremen. Nu fortsätter hon vid Conservatoire Supérieur i Paris, och för stipendiet kommer hon att delta i en kurs för medeltida trubadurmusik vid Fondation Royaumont i Paris. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Violinisten Tanja Orraryd Norrköping 5 000 kronor Stipendienämndens motivering: Tanja Orraryd är violinist, född i Finland men har fått sin musikutbildning på Musikhögskolan i Stockholm. Hon arbetar för närvarande i Norrköpings Symfoniorkester. Under senare år har hon börjat studera dirigering, vilket är kunskaper som en orkestermusiker på stämledarplats har nytta av. Hon tilldelas stipendiet för att förkovra sig i sin nya genre. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats författaren Pamela Jaskoviak Västra Frölunda 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Pamela Jaskoviak har sedan debuten med diktsamlingen "Svart Tulpan" 1995 publicerat ytterligare en diktsamling, en roman och en samling lyrisk prosa, samtliga mycket väl mottagna av kritiken. Hösten 2001 gjorde hon en spännande dramatisk debut med pjäsen "Rost" på Folkteatern i Göteborg. Hon belönas nu för att få möjlighet att slutföra arbetet med sin femte bok, som planeras utkomma nästa år. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Författaren Dan Mellin Stockholm 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Dan Mellin är välkänd för fackförbundspressens läsare genom alla de noveller - det lär vara runt 200 ! - och artiklar som han publicerat genom åren. Hans romandebut "Lojalisten" kom 1987 och följdes året därpå av novellsamlingen "Snedsteg". Åtta böcker har han hunnit ge ut, bland dem några fina stockholmsskildringar och en uppskattad volym om klarabohemernas värld, den sistnämnda i samarbete med Sven O Bergkvist. För detta författarskap och som en uppmuntran till fortsatt skrivande belönas han nu med Byggnads kulturstipendium. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats författaren Bengt Pohjanen Överkalix 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Bengt Pohjanen tilldelas Byggnads kulturstipendium för att arbeta med manus och libretto till "Från is till it", ett gränsöverskridande allkonstverk om det mångkulturella norra Sverige. Projektet är en fortsättning på "Bröderna Karamasov" från 1998 som var ett unikt samarbete med scensnickeri och byggnadskonst. Ett antal byggnadsarbetare byggde teaterlokalen som fick formen av en rysk kupolkyrka, som numera besöks av tusentals turister per år och fungerar som ikongalleri, kyrka och litterär mötesplats för hela Barentsregionen. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats regissören Ellen Lamm Stockholm 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Ellen Lamm har sedan 1995 gjort dramatiseringar och haft regiuppdrag för Trappteatern, Dramaten och Parkteatern. Hon har nu börjat utveckla två teaterprojekt i samarbete med Trappteatern, som hittills i hennes regi, gjort fyra uppmärksammade föreställningar om den komplicerade vägen från barndom till vuxenliv, baserade på verk av Pablo Picasso, Boris Vian, Frank Wedekind och Sam Shepard. För att genomföra arbetet med dessa projekt tilldelas hon nu Byggnads kulturstipendium. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Teatergruppen Teater De Vill Stockholm 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Teater De Vill har sedan starten 1995 riktat sig till högstadie- och gymnasiepublik med pjäser som gestaltar tonåringars livsvillkor och plats i samhället. Efter varje föreställning diskuteras pjäsens tema av publik, ensemble och någon organisation, t ex Amnesty, RFSU eller Polisen. Under 2002 är temat våldet i samhället och under hösten ges turnéföreställningen "Som glöd under snö" av Robert Jelinek, en dialog mellan brottsoffer och gärningsman. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Konstnären Mikael Göransson Gustavsberg 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Mikael Göransson får stipendiet för ett spännande utvecklingsarbete med att färgsätta betongytor för användning i offentliga miljöer, senast i Stadshagens T-banestations biljetthallar. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Konstnären Sven Ingvar Johansson Osby 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Sven-Ingvar Johansson har studerat vid Grafikskolan Forum i Malmö och får stipendiet för fullföljandet av experiment med kombinerade grafiska trycktekniker och fortsatt arbete med kopparbeklädda träskulpturer. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Författaren och konstnären Johannes Sjögren Stockholm 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Johannes Sjögrens bilder, tillsammans med korta texter, skapar överraskande och spännande möten med vardagslivets absurditeter. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Fotografen Mattias Nilsson Stockholm 20 000 kronor Stipendienämndens motivering: Mattias Nilsson har genom att arbeta för och med en del av Stockholms hemlösa etablerat ett förtroendefullt förhållande som gjort det möjligt för honom att skapa mycket starka fotografier av en rad udda existenser på ett sätt som handlar om människovärde och respekt. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Dansaren Buster Rådvik Stockholm 10 000 kronor Stipendienämndens motivering: Buster Rådvik får stipendiet för att skapa en dansföreställning med inslag av sång, musik och video för högstadieelever som handlar om mötet mellan en far och en son. Sonen ska spelas av Buster själv och till sin hjälp har han tagit pappa Jan Rådvik. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Kvinnoföreningen Esperanza i Luleå 20 000 kronor Stipendienämndens motivering: Kvinnoföreningen Esperanza får stipendiet för att de representerar två av de kategorier som Byggnads strävar efter att öka sitt samarbete med, nämligen kvinnor och invandrare. Föreningen får stipendiet för att kunna starta en ungdomsgrupp där syftet är att knyta kontakter mellan ungdomar på teman som t ex "Våga vara som du är", motverka rasism och diskriminering och människors lika värde och rättigheter. BYGGNADS Kulturstipendium 2002 Har tilldelats Projekt Linas Hus i Lysekil 20 000 kronor Stipendienämndens motivering: Stipendiet går till sex arkitektstuderande - varav en är före detta byggnadsarbetare - vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. De har förvärvat ett rivningshotat och förfallet hus i stadsdelen Gamlestan i Lysekil från mitten av 1800-talet. Genom eget praktiskt arbete och kompetent handledning har dessa ungdomar fått stor kunskap och erfarenheter av ombyggnad och renovering i en kulturhistoriskt värdefull miljö, samtidigt som det gamla huset bevaras på bästa möjliga sätt. Monica Swärd Pressekreterare 08 - 728 48 38 070 - 528 49 58 monica.sward@byggnads.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00900/wkr0002.pdf