Byggnads utesluter ytterligare en medlem på grund av nazistisk verksamhet

Byggnads utesluter ytterligare en medlem på grund av nazistisk verksamhet Byggnads förbundsstyrelse har idag beslutat utesluta en 21-årig stockholmare på grund av hans nazistiska sympatier. Trots förlängd svarstid har medlemmen inte kommit in med någon erinran mot begäran om uteslutning. - Vi gav medlemmen extra respit eftersom han har suttit häktad och kanske inte har haft möjlighet att svara. När han, trots det, inte har kommit in med något svar kan vi inte tolka det på annat sätt än att han godtar uteslutning ur förbundet, säger Byggnads andre ordförande Hans Tilly i en kommentar. 21-åringen från Stockholm blev, liksom tre andra medlemmar, utpekad som aktiv i naziströrelsen i den artikel som publicerades av de fyra stora dagstidningarna DN, SvD, Aftonbladet och Expressen den 30 november förra året. Ytterligare en medlem i Dalarna tillkom senare. Byggnads avdelningar reagerade och bad förbundsstyrelsen ta ställning till uteslutning eftersom de ansåg att aktiviteter i nazistiska eller rasistiska organisationer inte är förenligt med Byggnads syfte, enligt stadgarna. Förbundsstyrelsen skrev till de berörda medlemmarna, som fick möjlighet att komma in med yttranden. Förbundsstyrelsen har tidigare tagit ställning till uteslutning av totalt fyra medlemmar. Den 10 januari uteslöts två, medan en tredje tog avstånd från nazismen och därför fick behålla sitt medlemskap. Den 24 mars beslutade förbundsstyrelsen om ytterligare en uteslutning. Den nu uteslutna medlemmen är den sista av dem som begärts uteslutna. Han kommer att meddelas förbundsstyrelsens beslut skriftligen, snarast möjligt. För mer information, ring pressekreterare Annika Johannesson, 08-728 48 38 eller 070-661 23 30. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00640/bit0002.pdf