Svenska Dagbladet blir tabloid den 16 november

Svenska Dagbladet blir tabloid den 16 november Svenska Dagbladet byter format och blir en tabloidtidning i tre delar. Nya Svenska Dagbladet har premiär den 16 november. Den slutgiltiga beslutet om den omfattande förnyelsen fattades vid ett extra styrelsemöte på onsdagseftermiddagen. "Den nya tidningen möter läsarnas krav på att få en modern och trovärdig nyhetstidning, som både har ett praktiskt format och är lätt att dela inom familjen", säger chefredaktör Hannu Olkinuora. Nya Svenska Dagbladet kommer att bestå av tre delar: - Nyheter, med ledare, debatt och sport - Näringsliv - Kultur, med Idag, nöje, feature, familj, tv/radio "Det här är den mest offensiva och omfattande satsning som gjorts i Svenska Dagbladets moderna historia. Vi som ägare tror att denna förändring, tillsammans med den omorganisation som genomförs samtidigt, stärker tidningens konkurrenskraft ", säger Birger Magnus, styrelseordförande och representant för Svenska Dagbladets huvudägare, den norska mediekoncernen Schibsted. Arbetet med att förvandla Svenska Dagbladet till en tredelad tidning i tabloidformat har skett i ett mycket högt tempo, med start i slutet av augusti. I och med onsdagens styrelsebeslut går omgörningen in i sitt slutskede med avslutande innehållsdiskussioner, finslipning av olika formelement och utbildning i den nya layouten. Parallellt genomförs under hösten också ett mycket ambitiöst utbildningsprogram för att ytterligare höja kvaliteten på tidningens nyhetsarbete. "Den oerhörda snabbhet som förändringsarbetet har utförts med är ett bevis på den kreativitet och stora flexiblitet som finns inom Svenska Dagbladet", säger chefredaktör Hannu Olkinuora. "Under den senaste tiden har vi också talat med ett stort antal av tidningens annonsörer, som samtliga välkomnar den förvandling som Svenska Dagbladet nu genomgår", säger SvD: s vd Gunnar Strömblad. Stockholm den 11/10 2000 För ytterligare information kontakta: Chefredaktör Hannu Olkinuora på tel 08-13 57 25 eller vd Gunnar Strömblad på tel 08-13 53 09 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT01000/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT01000/bit0002.pdf