Svenska Dagbladet Venture AB gör sina första tre investeringar

Svenska Dagbladet Venture AB gör sina första tre investeringar Nystartade Svenska Dagbladet Venture AB har nu gjort sina första investeringar. Det är TopJobs - rekryteringssajt på nätet - och ombildade e-learningföretaget Brainshaper som nu får en ny delägare i form av Svenska Dagbladet Venture. Samtidigt går man tillsammans med Hierta Venture och Sky Venture in i ett business-to-business projekt som syftar till att hjälpa små- och medelstora företag att samordna sina inköp. I februari i år beslutade Svenska Dagbladet att bilda ett nytt dotterbolag med affärsidén att investera i nya verksamheter med Internet som distributionskanal. Liksom Aftonbladets Hierta Venture satsar Svenska Dagbladet Venture mediautrymme i utbyte mot delägarskap i nyetablerade e-handelsföretag. Det är också Hierta Venture som i dagsläget förvaltar SvD:s riskkapitalbolag. - Det är glädjande att vi så snabbt kan göra tre intressanta affärer, säger Svenska Dagbladets VD Gunnar Strömblad. De här bolagen är alla lovande och dessutom verksamma inom B2B, den sektor vi nu bedömer som mest intressant. TopJobs on the net TopJobs on the net lanserades i England i april 1996 och var då en av de första sajterna inom rekrytering via Internet. I augusti 1999 förvärvade TopJobs plc 75% av svenska JobbDirekt, numera TopJobs.se. Hierta Venture, som tidigare ägde resterande 25% säljer 3% till SvD Venture och kvarstår därmed med 22%. Den svenska verksamheten omsatte 1999/2000 22,0 MSEK och visade positivt resultat. Sajten har runt 100 000 unika besökare/ månad. Brainshaper Brainshaper är ett e-learning företag med rötterna i Entrappa AB:s interaktiva utbildningsföretag. Bolaget ägs, efter affären, till 33 % av Entrappa, 19 % av SvD Venture, 23 % av Hierta Venture och till resterande del av nyckelpersoner i företaget. Sajten, som lanseras i sommar, beräknas omsätta 20 MSEK under första året. VD är Stefan Nero. Småsam Den nya tjänsten baseras på SmåSam som sedan starten 1995 byggt upp Sveriges ledande samköpsorganisation för småföretagare med 5000 medlemsföretag. Ambitionen är att Småsam (som är under namnändring) skall bli Europas ledande co-shoppingföretag för småföretag. Tjänsten lanseras innan sommaren. Hierta Venture och SvD Venture äger 11% vardera i bolaget. För mer information ring; Gunnar Strömblad, VD Svenska Dagbladet 08/ 13 53 09 Peter Åström, VD Hierta Venture och SvD Venture 070/ 525 22 73 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00450/bit0002.pdf