Handelsbanken ansluter sig till CASH

Handelsbanken ansluter sig till CASH CASH är ett samarbete mellan FöreningsSparbanken, Nordbanken och SEB som inleddes under 1996 om ett chipbaserat system för småbetalningar. Samarbetet syftar till att standardisera den nya tekniken. Systemet är ett öppet system, vilket innebär att andra banker kan ansluta sig. CASH-chipet lagrar kontanter på samma sätt som ett telefonkort lagrar markeringar. CASH är i första hand utvecklat för att användas vid alla typer av småaffärer och automatköp och kompletterar det vanliga bank- och kreditkortet och ersätter sedlar och mynt för mindre köp. CASH är också första steget mot en helt ny och säkrare kortteknik. I CASH- chipet finns nämligen plats för fler tjänster än bara CASH, till exempel att ersätta dagens magnetremsa på bank- och kreditkort eller att fungera som nyckel till internetbanken. Lars Wikström, ansvarig för Handelsbankens korttjänster, säger: Användningen av kort som betalningsmedel växer kraftigt. För att kunna utveckla säkerheten och användbarheten av korten kommer på sikt kortens magnetremsa att bytas ut mot ett chip. Chipet kommer att kunna innehålla flera tillämpningar. När vi nu börjar planera för övergång till kort med chip är det viktigt att CASH är med som en del av de tillämpningar vi vill erbjuda våra kunder eftersom det redan är en etablerad betalningsfunktion. Anders Ekedahl, FöreningsSparbanken tillika ordförande i varumärkesföreningen för CASH, säger: Det är glädjande att nu även Handelsbankens kunder kommer att kunna ta del av ett kostnadseffektivt alternativ för småköp och köp i automatmiljöer. CASH är ett bekvämt och snabbt betalningsalternativ för konsumenten och erbjuder hög effektivitet för detaljhandeln. I dagsläget är har cirka 3,8 miljoner svenskar bankkort försedda med CASH och cirka 25 000 köpställen runt om i landet välkomnar CASH i sina butiker. För ytterligare information kontakta: Lars Wikström, Handelsbanken, tel: 08-701 4501 eller 0705-88 95 88 Kennet Karlsson, FöreningsSparbanken, tel: 08-585 923 41 eller 070-531 15 88 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/22/20000622BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/22/20000622BIT00390/bit0002.pdf