Handelsbanken Finans introducerar NetPay - ett helt nytt säkert sätt att finansiera och betala inköp via Internet Ett helt nytt betalningssätt för köp via Internet kommer att finnas tillgängligt inom kort, NetPay. Med NetPay erbjuds webb-butiker möjligheten att tillhandahålla en enkel, säker och förmånlig finansiering av sina kunders inköp. Med NetPay skapas också en säker form för betalning av inköp gjorda över Internet. Olika finansieringsformer är vanliga i handeln och består t.ex av erbjudanden om räntefria betalningsperioder. Med NetPay kan webb-butiker utveckla dessa koncept och erbjuda sina kunder mer attraktiva betalningsformer. Slutkundens finansiering baseras på kontokrediter. När kunden har sökt och fått beviljat en kredit, on line, kan den användas för inköp i alla butiker som är uppkopplade mot NetPay. Därigenom belastas inte konsumenten av nya kreditupplysningar. Handelsbanken Finans kommer att erbjuda sina nuvarande kunder att öppna redan befintliga konton för inköp på Internet hos anslutna e-handelsföretag. NetPay ger konsumenten trygghet då inget kontonummer behöver lämnas ut på nätet. Debitering av kontot sker i samband med leverans. Dessutom erbjuds konsumenten att koppla ett fysiskt kort till kontot som accepteras på 78.000 inlösenställen i Sverige. Med NetPay slipper Webb-butiken kreditrisken och får betalt direkt av Handelsbanken Finans vid leverans. En annan fördel är att uppkopplingen mot handlaren är automatiserad. Lösningen kommer att erbjudas separat och i samarbete med ledande leverantörer som tillhandahåller betalningsväxlar för Internethandeln. Lösningen passar för all handel business to consumer. Utvecklingen av applikationen har gjorts i samarbete med Open Mind och Lotus. Ulf Riese, Vd för Handelsbanken Finans säger i en kommentar: -Vår ledande roll inom Säljfinansiering i Sverige har gjort det naturligt för oss att ägna tankemöda på hur vi kan stödja våra kunders säkra Näthandel. På många håll har just betalningen och finansieringen upplevts som ett stort problem. Vi är därför glada över att nu kunna lansera NetPay där vi tycker oss ha löst alla väsentliga betalnings- och finansieringsfunktioner för webb-butikerna och deras kunder. För ytterligare information kontakta: Gunnar Moström, Chef Säljfinans, Handelsbanken Finans, tel 08/701 4892 Ulf Åkerman, Chef affärsutveckling, Säljfinans, Handelsbanken Finans, tel: 08/701 4540 eller Thomas Melander, Internetansvarig Handelsbanken Finans, tel: 08/701 4711 Handelsbanken Finans ingår i Handelsbankskoncernen och är den enda bankägda finansbolagsverksamheten i Norden med ett heltäckande sortiment av lokala finansbolagstjänster i de 4 nordiska länderna: Konsumentkrediter och selektiva kontokort genom återförsäljarsamarbeten, leasing, avbetalning, finansieringssamarbeten med leverantörer av investeringsobjekt, finansiering och adminstration av tjänstebilar samt fakturatjänster och inkasso. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT01250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT01250/bit0002.pdf