Svenska handelsfastigheter förvärvar i Örnsköldsvik

Svenska Handelsfastigheter etablerar sig i Örnsköldsvik genom ett fastighetsförvärv i handelsområdet Entré Norr. Fastigheten har hyresintäkter om cirka 8 Mkr och en total uthyrningsbar area om cirka 7 700 m². Det underliggande fastighetsvärdet är cirka 100 Mkr och tillträde skedde den 1 december.

”Entré Norr är stadens ledande volymhandelsområde. Fastigheten har ett bra läge med väletablerade hyresgäster och utgör en långsiktig strategisk investering. Örnsköldsvik är en intressant kommun med en spännande vision för hur handeln ska utvecklas, vilket gör en etablering i staden intressant”, säger Lennart Sten, VD och en av grundarna av Svenska Handelsfastigheter.

Hyresgästerna i den förvärvade fastigheten, Högland 6:30, är Willy:s, Rusta och Jysk. Samtliga är hyresgäster hos Svenska Handelsfastigheter sedan tidigare.

Svenska Handelsfastigheter bildades 2015 och har som mål att vara ett långsiktigt och kundnära fastighetsbolag med fokus på utveckling av handelsplatser i Sverige. Genom att satsa på förädling av företagets handelsplatser gagnas konsumenter, hyresgäster och kommuner. Företaget äger ett 50-tal handelsfastigheter runt om i landet med ett bedömt marknadsvärde på cirka 3 Mdr kr.

Thomas Holm, vVD, Svenska Handelsfastigheter
E-post: thomas.holm@handelsfastigheter.se