Välkomnar Stora Coop till Härlövs handelsområde i Kristianstad

Coop har valt att etablera sitt nya butikskoncept Stora Coop vid Svenska Handelsfastigheters handelsområde Härlöv i Kristianstad. Coop har tecknat ett hyresavtal om 5 000 kvm med planerad inflyttning under 2020.

Härlöv är ett handelsområde med en omsättning på närmare 1 miljard kronor om året med många välkända varumärken och butiker. Coops etablering inom livsmedel blir ett välkommet komplement till handelsområdet.

”Vi är fantastiskt glada att Coop väljer att etablera sitt stormarknadskoncept Stora Coop på Härlövs handelsplats. Etableringen är ett bevis på vad långsiktiga hyresgäster och fastighetsägare kan åstadkomma tillsammans. Coop blir en ankarhyresgäst och etableringen är ytterligare ett styrkebesked till Härlöv som handelsplats”, säger Staffan Unge Affärsutvecklingsansvarig på Svenska Handelsfastigheter.

”Vi har flera skarpa diskussioner igång med andra aktörer som vill in på området som kommer att komplettera Coop och befintliga hyresgäster”, tillägger Staffan Unge.

Svenska Handelsfastigheter kommer att göra stora investeringar för att handelsplatsen ska bli än mer attraktiv för hyresgäster och kunder.

”Viktigt för vårt etableringsbeslut var att Svenska Handelsfastigheter gör en rejäl investering i handelsområdet och att man med ett långsiktigt ägande utvecklar området ytterligare med flera nya aktörer utöver Stora Coop. Samtidigt har Kristianstad kommun beslutat att förbättra infrastrukturen för att underlätta trafikflödena i området”, säger Peter Mattisson, Chef Fastighet & Etablering, Coop.

Med en totalyta på ca 5 000 m² avser Coop att erbjuda ett stort utbud med fokus på färskvaror och ett kompletterande sortiment av bland annat köksutrustning, heminredning och säsongsvaror.

Staffan Unge, Affärsutvecklingsansvarig Svenska Handelsfastigheter

E-post: staffan.unge@handelsfastigheter.se.