400 förtroendevalda rustas för sitt uppdrag

På torsdag startar Lunds stifts stora utbildningssatsning för förtroendevalda inom Svenska kyrkan i Skåne och Blekinge. Nästan 400 personer kommer under våren att rustas för sitt uppdrag som kyrkoråds- och kyrkonämndsledamot.

- I demokratisk ordning har de förtroendevalda valts till ett ansvarsfullt uppdrag. Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation. Dess utveckling har stor betydelse för vårt samhälle. Kyrkan förvaltar landets mest omfattande kulturarv och den är en självklar plats för glädjens och sorgens högtider lika mycket som för vardagsmöten och samtal, säger biskop Antje Jackelén som själv medverkar i utbildningen. De förtroendevalda valdes i höstens kyrkoval och den nya mandatperioden inleddes den 1 januari i år och pågår till 2013. Utbildningen, som är uppdelad i en seminariedel och en studiecirkeldel, tar upp ämnen som kyrkoordningen, begravningsverksamheten, arbetsrätt, arbetsmiljö, ekonomi, internationella frågor samt kommunikation. - Kyrkorådet är arbetsgivare och med uppdraget som förtroendevald följer ett stort ansvar. Dessutom handlar det om att möta förväntningar och krav från anställda och medlemmar. Därför är denna utbildning viktig för både nya och gamla förtroendevalda, säger Lena Simonsson-Torstensson, kanslichef på Lunds stiftskansli. Kyrkorådsutbildningens första dag genomförs vid tre olika tillfällen runt om i stiftet: I Malmö den 28 januari, i Hässleholm den 10 februari, samt i Helsingborg den 11 februari. Utbildningens andra dag genomförs lokalt enligt bifogat program: http://www.svenskakyrkan.se/Webbplats/System/Filer/d47a4481-420f-4624-9ad6-93377ee7f30a.pdf Kyrkorådsutbildningen sker i samarbete med Sensus och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation i Lunds stift.