Vilken är Sveriges bästa gata?

Nu inleds jakten efter Sveriges bästa gata 2018. I tävlingen får folket rösta fram den bästa gatan i landet – gatan där gemenskapen mellan grannarna är som störst, där grannarna har roligast tillsammans eller vad man själv anser gör just ens egen gata till landets bästa. Vinnargatan firas med en härlig sommarfest.

Alla gator i hela Sverige kan delta i tävlingen Sveriges bästa gata 2018 som arrangeras av Svenska Postkodlotteriet. På www.sverigesbastagata.se kan man rösta på sin favoritgata och dela med sig av bilder, filmer och berättelser om gemenskapen som finns där, för att övertyga andra att rösta på samma gata.

– Det vi söker är gator där grannarna tycker om att göra saker tillsammans, där det finns en gemenskap. Gator där man både bryr sig om varandra och tar hand om området man bor i så det blir en trivsam plats för alla. Jag är övertygad om att det finns många gator i Sverige som stämmer in på den här beskrivningen. Det spelar ingen roll om man bor på en liten gata med några få grannar eller i en stad med massor av grannar utan jag hoppas att många tar chansen att visa upp just sin gata i tävlingen, säger Rickard Sjöberg på Postkodlotteriet som också sitter i juryn som ska utse vinnaren.

I tävlingen kommer inte bara Sveriges bästa gata att utses, utan även den bästa gatan i varje län. Den gatan som får flest röster i respektive län kommer att gå vidare till final. I tävlingen får grannarna visa varför just deras gata är bäst genom att lägga in bilder, videoklipp och motiveringar på tävlingssajten. Baserat på materialet väljer en jury ut vilken gata som ska få utmärkelsen Sveriges bästa gata 2018. Grannarna på den vinnande gatan firas med en härlig sommarfest med besök av Rickard Sjöberg.

Förra året deltog drygt 7 400 gator i tävlingen och över 26 000 svenskar var med och röstade fram sin favorit. Flest röster fick Bergsäng i Hagfors som därmed kammade hem utmärkelsen Sveriges bästa gata 2017.

Om Sveriges bästa gata

Tävlingen Sveriges bästa gata arrangeras av Svenska Postkodlotteriet för fjärde året i rad. Tävlingen pågår mellan den 26 april och den 30 maj. Alla personer som är bosatta i Sverige kan vara med och rösta på sin favoritgata. Varje person kan rösta en gång per gata. Besök www.sverigesbästagata.se för mer information. Följ även tävlingen på Facebook, Twitter och Instagram via #bästagatan

Emma Bergling
emma.bergling@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.

Citat

Det vi söker är gator där grannarna tycker om att göra saker tillsammans, där det finns en gemenskap. Gator där man både bryr sig om varandra och tar hand om området man bor i så det blir en trivsam plats för alla. Jag är övertygad om att det finns många gator i Sverige som stämmer in på den här beskrivningen. Det spelar ingen roll om man bor på en liten gata med några få grannar eller i en stad med massor av grannar utan jag hoppas att många tar chansen att visa upp just sin gata i tävlingen.
Rickard Sjöberg