Grip ny längdkapten för damerna

Rikard Grip, 29, från Månkarbo i Uppland blir ny förbundskapten för längdlandslagets damer. Den tidigare förbundskaptenen Magnus Ingesson får en ny roll som resurstränare och mentor för laget. Joakim Abrahamsson fortsätter att ha befälet för herrarna som också får behålla Arild Monsen som sprinttränare. - Vi har fått till långsiktiga lösningar med förbundskaptenerna och känner både glädje och förväntan över vad vi kan prestera tillsammans på vägen mot huvudmålet, OS 2014 i ryska Sotji, säger Svenska Skidförbundets längdchef Hans-Eric Schultz.

Nu är det alltså klart. Efter en vår fylld av möten, avväganden och ställningstaganden kan längdchefen Hans-Eric Schultz presentera en landslagsorganisation som han tycker känns stark, spännande och fylld av vilja, kompetens och erfarenhet. - Vi är mycket nöjda med att ha fått nyckelpersonerna på plats i landslagspusslet som totalt omfattar närmare 40 bitar. För förbundskaptenerna och vallningschefen Larry Poromaa handlar det om fyraårsavtal, säger Hans-Eric Schultz. Längdchefen framhåller att åkarna står i centrum, att organisationen byggs så att landets bästa herrar och damer ska känna sig trygga och bekväma med människorna och lösningarna kring dem. Den största förändringen är att Rikard Grip får överta huvudansvaret för damerna. Grip var förra säsongen resurstränare i landslaget, ett jobb han hade vid sidan av sin tjänst som chefstränare på skidgymnasiet i Järpen. Rikard har varit elitåkare på hög nationell nivå. Under lång tid kombinerade han sin egen karriär med att vara tränare. -Jag känner mig hedrad av att ha fått förtroendet att leda damlaget. Spännande! Det blir en stor utmaning, men jag känner mig mogen att ta steget fullt ut som förbundskapten. Vi har ett ungt, framgångsrikt lag i balans och med stor utvecklingspotential. Arbetsmiljön är den bästa tänkbara och min ledarskaps- och träningsfilosofi stämmer gott överens med den som Magnus Ingesson och Joakim Abrahamsson praktiserat de senaste åren. Jag vet att samarbetet med dem fungerar bra och att vi ställer upp för varandra i med och motgång, säger Rikard Grip. Grip börjar sin anställning hos Svenska Skidförbundet 1 maj. Magnus Ingesson, som varit förbundskapten i tre år, ville själv kliva tillbaka ett steg för att få mer tid över till familjen. - Vi får respektera att Magnus inte blir med lika mycket som tidigare, men han är fortsatt med i båten. Med sin dokumenterat goda kompetens och erfarenhet är han givetvis en stor tillgång för oss även de närmaste åren, säger Hans-Eric Schultz. Själv säger Magnus Ingesson: - Jobbet som förbundskapten innebär drygt 200 dygn om året på resande fot runt om i världen. Jag behöver växla ner lite, men brinner fortfarande för att vara landslagstränare. Min nya roll som resurstränare passar perfekt för mig nu! Hans-Eric Schultz behövde inte fundera länge när han skulle hitta en ny damkapten: - Jag har följt laget på nära håll, inte minst under OS i Vancouver, och sett vilken ledarförmåga Rikard har. Han är omtyckt av alla och mycket motiverad för uppdraget. Jag är övertygad om att det här blir bra. Längdlandslaget har en miljö där alla tränare, ledare och aktiva känner sig trygga med varandra. Rikard är varmt välkommen in i gänget på heltid. Joakim Abrahamsson är numera landslagets nestor på tränarsidan. Joakim kom in i landslagsorganisationen i början av 2000-talet och står därmed för kontinuiteten: - Vi är mycket tacksamma för att Jocke valt att leda herrlaget över Sotji-OS. Han är lugn, stabil och pålitlig och har i hög grad bidragit till att längdlandslaget numera har en position som en av världens ledande nationer, säger Hans-Erik Schultz. Kalix-sonen Joakim glädjer sig till att fortsätta: - Vi har ett lag med en härlig stämning och framåtanda. Det känns mycket inspirerande att få vara med om att göra ett bra landslag ännu bättre. Närmast väntar VM i Oslo 2011 och sedan VM i Val di Fiemme 2013, fantastiska delmål för oss alla mot OS i Sotji där vi förhoppningsvis ska lyckas lika bra som i Vancouver i år. Den duktige herrsprinttränaren Arild Monsen kör vidare med Sverige: - När det gäller Arild Monsen så skrev han ett tvåårskontrakt ifjol, 1+1 år. Jag är nöjd med det han presterat och vi är överens om att i första hand samarbeta kontraktstiden ut över VM i Oslo nästa år. Därefter får vi se hur framtiden blir, avslutar Hans-Eric Schultz som slutligen också fått rutinerade Larry Poromaa att fortsätta fyra år till som vallningschef. Larry Poromaa säkerställer därmed kvaliteten i vallaboden där han tillsammans med sitt välsmorda team av vallare, testpiloter och skidslipare gjorde dundersuccé vid vinterns OS-tävlingar i Whistler där Sverige tog sju medaljer.   Landslagsledningen kommer att presentera säsongens träningsgrupper i början av nästa vecka. Kontaktpersoner finns säkert tillgängliga på telefon idag fredag mellan klockan 13,00-14,00: Hans-Eric Schultz, längdchef, 070/372 0036, Joakim Abrahamsson, förbundskapten herrar, 070/372 10 03, Rikard Grip, förbundskapten damer, 070/580 66 89, Arild Monsen, +47 41264139, Magnus Ingesson, resurstränare, 070/5487169