Hjärtstartare i alla Tåg i Bergslagens tåg

Report this content

Nu utrustas alla Tåg i Bergslagens tåg med hjärtstartare. Torsdagen den 20 februari kl. 14 demonstreras de på Borlänge station.

När någon drabbas av plötsligt hjärtstopp är tiden dyrbar. För att den drabbade ska överleva behövs omedelbar hjälp i form av hjärt-lungräddning och tillgång till hjärtstartare inom några minuter.

– Hjärtstartare på platser med mycket folk ökar chansen att rädda fler liv säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-lungfonden

Därför har nu alla tåg i Tåg i Bergslagens utrustats med hjärtstartare. Torsdagen den 20 februari klockan 14.00 kommer de att demonstreras på Borlänge station. Personal från Hjärt-lungfonden, Tågkompaniet och Tåg i Bergslagen finnas på plats och visar utrustningen.

– Det känns bra att kunna öka tryggheten för våra 10 000 resenärer som reser varje dag i vårt trafiksystem säger Hugo Oljemark VD för Tåg i Bergslagen

– Utbildningen av Tågkompaniets personal är snart i gång och inom kort är alla utbildade och Tåg i Bergslagens resenärer reser i hjärtsäker zon, säger Per Wikström affärschef Tågkompaniet.

Att utrusta Tåg i Bergslagens tåg med hjärtstartare är ett samarbetsprojekt mellan Hjärt-lungfonden, Transitio, Tågkompaniet och Tåg i Bergslagen.

Fakta

Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp varje år, och bara 500 av dem överlever. Men en snabb insats med hjärtstartare ger den som drabbas av hjärtstopp 75 procents chans att överleva.

Ytterligare upplysningar

Affärschef Per Wikström, Tågkompaniet 0243 -79 54 00
VD Hugo Oljemark, Tåg i Bergslagen AB 072-241 12 60

Svenska Tågkompaniet AB är uppstickaren på den svenska järnvägsmarknaden. Sedan starten år 1999 har vi tagit över och drivit 11 trafikuppdrag och alltid förenat trafikövertagandet med förbättrad kvalitet. Varje dag reser ca 15 000 människor med oss, från Sundsvall i norr, till Mjölby i söder och Kongsvinger i väster. Vi har nöjda kunder och hög punktlighet – i genomsnitt ankommer mer än 91 % av tågen till slutstation inom fem minuter. Tågkompaniet är ett helägt dotterbolag till NSB AS och ingår i NSB-koncernen.

Taggar: