Pris till resenär nr 3 000 000

Report this content

I morgon reser årets resenär nr 3 miljoner med Tåg i Bergslagen och Tågkompaniet. Det uppmärksammas med enklare ceremonier i Gävle, Borlänge, Västerås och Örebro. En av resenärerna som anländer med tåg vid lunch-tiden till någon av dessa stationer får en gåva av Tåg i Bergslagen och Tågkompaniet som symboliskt bevis på resenär nr 3 000 000.

Resandet med Tåg i Bergslagen slår nya rekord. I morgon uppnås ett viktigt mål när resenär nr 3 miljoner reser med Tåg i Bergslagen, vilket kommer att uppmärksammas med enklare ceremonier på fyra stationer.

– Det är en stor dag när vi passerar 3 miljoner resenärer på ett år, och det vill vi naturligtvis uppmärksamma, säger Hugo Oljemark vd för Tåg i Bergslagen.

Vid fyra stationer, Gävle, Borlänge, Västerås och Örebro, får en av resenärerna motta en present som symbol för resenär nr 3 000 000. Representanter för både Tåg i Bergslagen och Tågkompaniet kommer att vara på plats och dela ut presenten i samband med att tåget kommer in.

Sedan Tågkompaniet år 2004 övertog driften av tågtrafiken i Bergslagen på uppdrag av Tåg i Bergslagen AB, har resandet med tågen ökat från ca 1,2 miljoner resenärer årligen till dagens 3 miljoner. Och det finns flera anledningar till detta.

– Jag ser främst två skäl till att resandet har ökat med närmare 300 procent sedan Tågkompaniet tog över trafiken. För det första levererar Tågkompaniet en tågtrafik av hög kvalitet med punktliga tåg och serviceinriktad personal. För det andra har våra gemensamma ansträngningar att öka trafikutbudet och köra tåg när folk vill resa givit resultat, förklarar Tåg i Bergslagen AB:s vd Hugo Oljemark.

Största ökningen av antalet resenärer finns på sträckan Borlänge–Örebro, där resandet ökat med närmare 20 procent sedan trafiken i fjol utökades till ett tåg i timmen.

– Det är ett tydligt bevis på att våra resenärer efterfrågar en regelbundenhet i trafiken, säger Hugo Oljemark. Nu jobbar vi intensivt för att få till en bättre trafik även på andra sträckor, till exempel mellan Borlänge och Mora där vi ser ett behov av timmestrafik för att skapa bättre förutsättningar för arbetspendling, samt att öka kapaciteten i större fordon säger han.

Representanter som kommer närvara i resp. län

Västerås station ca 11.00

Vd Hugo Oljemark och Tommy Levinsson ordfördande Tåg i Bergslagen

Örebro station ca 13.15

Jonas Karlsson vice ordf. i Tåg i Bergslagen och Carl – Henry Eriksson chef för kollektivtrafikmyndigheten i Örebro samt Sten Nordström Tåg i Bergslagen

Borlänge ca 12.00

Platschef Jeanette Andersson Tågkompaniet

Gävle ca 12.00

Platschef Andreas Elebring Tågkompaniet

Tåg i Bergslagen omfattar sträckorna Gävle–Borlänge–Örebro–Mjölby, Gävle–Avesta-Krylbo–Fagersta–Hallsberg, Borlänge–Mora och Ludvika–Fagersta–Västerås. Trafiken utförs av Tågkompaniet på uppdrag av Tåg i Bergslagen AB. Tåg i Bergslagen är ett samarbete mellan kollektivtrafikmyndigheterna i Gävleborgs, Dalarnas, Västmanlands och Örebro län, vilka tillsammans äger Tåg i Bergslagen AB.

Ytterligare upplysningar

Vd Hugo Oljemark, Tåg i Bergslagen AB, tel. 072-241 12 60
Vd Mats Gustafsson Tågkompaniet, tel. 026 – 420 64 14

Ytterligare upplysningar: VD Hugo Oljemark, Tåg i Bergslagen AB, tel: 072-241 12 60

VD Mats Gustafsson, Svenska Tågkompaniet AB, tel: 026 - 420 6414

Svenska Tågkompaniet AB är uppstickaren på den svenska järnvägsmarknaden. Sedan starten år 1999 har vi tagit över och drivit 11 trafikuppdrag och alltid förenat trafikövertagandet med förbättrad kvalitet. Varje dag reser ca 15 000 människor med oss, från Sundsvall i norr, till Mjölby i söder och Kongsvinger i väster. Vi har nöjda kunder och hög punktlighet – i genomsnitt ankommer mer än 91 % av tågen till slutstation inom fem minuter. Tågkompaniet är ett helägt dotterbolag till NSB AS och ingår i NSB-koncernen.