Borgs budget är för försiktig

Det är en försiktig vårproposition som idag har lämnats till riksdagen. Regeringens egna siffror visar på en överraskande förbättring av statsfinanserna, trots detta vågar man bara tala om ett begränsat utrymme för reformer 2011. Det säger idag Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström i en kommentar.

- Försiktigheten går på tvärs mot Konjunkturinstitutet som menar att det finns ett reformutrymme sammantaget för 2010 och 2011 på 48 miljarder kronor. Dessa pengar bör användas för att stimulera företagens väg ut ur krisen. - Viktigast nu är att göra det mer attraktivt att driva företag, investera och våga anställa. Det finns statsfinansiellt utrymme för djärvare företagsreformer, det är så man skapar nya jobb i ekonomin. Men i budgeten saknas det en färdväg för en sådan resa. - Det är positivt att regeringen föreslår en relativt måttlig ökning av utgiftstaken för 2013 och 2014. Skattesänkningar har bättre strukturella effekter än utgiftsökningar, varför den sortens reformer är att föredra. - Vårpropositionen är bara ett steg på vägen mot höstens budget. Debatten fram till dess bör fokusera på hur vi kan skapa fler jobb ute i företagen. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19