Industrins märke måste bli tak för kommande avtal

– Det avtal som parterna inom industrin idag enats om är för dyrt. Svenska företag kommer att få svårare att konkurrera. Det säger Peter Jeppsson, vice VD och ansvarig för arbetsgivarfrågor på Svenskt Näringsliv, i en kommentar till det nya avtalet.

– Sammanbrottet för LO-samordningen har bidragit till att pressa upp avtalets kostnader. Att facken har utgått från en annan ekonomisk verklighet än den som industrin faktiskt lever i har också bidragit till ett alltför dyrt avtal.

– Den överenskomna nivån inom industrin – märket – blir besvärlig för många andra branscher som brottas med tuff konkurrens och för höga kostnader och som de senaste åren inte kunnat höja utan fått sänka sina priser. Därför måste industrins märke utgöra ett tak för kostnadsökningar på andra avtalsområden.

– De LO-förbund som varslat eller hotar med omfattande konflikter för att få ut mer än märket missbrukar konfliktvapnet och kan förstöra den svenska modellen som vi haft sedan Industriavtalets tillkomst. Därmed hotar de inte bara reallöneutvecklingen utan även företag, jobb och välfärd i Sverige, säger Peter Jeppsson.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/  Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.