Konflikterna skadar förtroendet för fackföreningsrörelsen

I dag på morgonen inledde Pappers strejk mot sex pappersbruk till kostnader för företagen på cirka 50 miljoner varje dag. Strejken är den första inom industrin sedan Industriavtalet trädde i kraft 1997. Pappers har nu varslat om utvidgning av strejken till ytterligare sex pappersbruk. Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen kommenterar:

– Pappers måste inse att strejken och det utvidgade strejkvarslet skadar förtroendet för fackföreningsrörelsen. Pappers lönekrav överstiger vida vad andra fackförbund har avtalat om i årets avtalsrörelse. Det är rimligt att vänta sig att Pappers respekterar den norm för de avtalade löneökningarna som har etablerats i övriga avtal. Det är också rimligt att LO agerar för att så sker. – LO har envist hävdat att centrala löneökningar är en förutsättning för stabil lönebildning. Nu visar Pappers agerande att LO har svårt att leva upp till det synsättet vilket riskerar att utlösa facklig huggsexa om lönerna. Signhild Arnegård Hansen kommenterar även Elektrikernas övertidsblockad mot kraftverksföretagen som inleddes igår: – Vi har nu en situation där ett par av LO:s minsta förbund hotar att skada möjligheterna till en fortsatt god återhämtning i den svenska ekonomin. Det sker året efter den värsta krisen sedan kriget. Det väcker frågor om hur väl lönebildningen egentligen fungerar. Hela tanken med Industriavtalet är att industrins parter träffar avtal med ett innehåll som visar på ansvar för industrins internationella konkurrenskraft. Denna norm för löneökningarna måste dessutom respekteras av facken på hemmamarknaden. Utan sådana självpåtagna fackliga begränsningar av den egna makten riskerar vi att föras tillbaka till ett läge med hotande löneinflation. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19