Lars Göran Johansson ny vVD i Svenskt Näringsliv

På ordinarie styrelsemöte idag utsåg Svenskt Näringslivs styrelse Lars Göran Johansson till ny vVD i Svenskt Näringsliv med övergripande ansvar för kommunikation, opinionsbildning, regionverksamhet och föreningens mediaverksamhet. Lars Göran Johansson efterträder den 15 oktober Janerik Larsson.

Lars Göran Johansson har varit på Electrolux sedan 1995, där han sitter i koncernledningen med ansvar för kommunikation och marknadsföring. Hans ansvarsområden inkluderar produkt design, varumärken, Internet, konsumentinsikt, investor relations samt omvärlds- och miljöfrågor. Han har tidigare varit VD för Kreab, chef för Ja till Europa inför EU-folkomröstningen 1994 och har en gedigen erfarenhet av arbete med samhällspolitiska frågor. Urban Bäckström: - Jag är mycket glad över att Lars Göran Johansson nu kommer att leda Svenskt Näringslivs betydelsefulla opinionsbildning. Oavsett de politiska maktförhållandena kommer svensk företagsamhet också framöver behöva förklara både för medborgare och politiker att företagarnas villkor är avgörande för Sveriges välstånd. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19