Annonsörföreningen fyller 80 år

Den 15 november fyller Annonsörföreningen 80 år. Intresseorganisationen bildades 1924 och har från start varit drivande för Sveriges annonsörer i alla tänkbara marknadsföringsfrågor. I historien finns ett flertal milstolpar. Och i den pigga jubilarens framtidsagenda finns nya uppdrag sprungna ur medlemmarnas intressen.

- Den 15 november 1924 slöt 36 personer från 30 olika företag i olika branscher upp på en inledande träff på restaurang Gillet i Stockholm. Under mötet bildades Annonsörföreningen, som därefter haft förmånen att få företräda medlemmarnas - det vill säga annonsörernas - intressen, berättar Annonsörföreningens vd Anders Ericson.

Redan från början var det mest prioriterade uppdraget att skaffa fram verifierade upplagesiffror och pålitlig utgivningsstatistik. Underlaget stod högst upp på landets annonsörers önskelista, men dåtidens cirka 200 dagstidningar var inte alltid generösa med att erbjuda uppriktiga redovisningar.

- Annonsörföreningens ansträngningar resulterade i en första förteckning, som skickades exklusivt till alla medlemmar. Utgåvan kom att betraktas som Sveriges första TS-bok och den efterlängtade sammanställningen blev omedelbart ett värdefullt verktyg. I modern tid är verifierade upplagesiffror en självklarhet, säger Anders Ericson.

Annonsörföreningens 80-åriga historia kantas av ett flertal milstolpar som påverkat förutsättningarna för hela marknadsföringsbranschen. Gemensamma riktlinjer för samarbeten mellan olika parter och aktörer har utformats, juridiska gränsdragningar har utvecklats och vassa kanter i medielandskapet har filats ner - allt för att öka effekten på varje krona som medlemmarna investerar i reklam och annan marknadskommunikation.

- Och det ansvaret fortsätter varje dag att prägla vårt uppdrag. Annonsörföreningen är en ytterst pigg och erfaren 80-åring som med dagens intensiva mediebrus har ett viktigare uppdrag än någonsin tidigare, säger Anders Ericson.

I samband med årets upplaga av Stora Annonsördagen som arrangerades den 5 maj 2004, firades jubileet ståndsmässigt i förskott under en minnesvärd galakväll.

Fler minnesvärda årtal och anekdoter ur Annonsörföreningens 80 åriga historia publiceras på www.annons.se

Texterna är ett axplock ur boken som gavs ut i samband med Annonsörföreningens 75-årsjubileum. I pappersutgåvan finns föreningens historia dokumenterad och innehållet speglar betydelsefulla skeenden och intressanta händelser från 1924 fram till modern tid.

För ytterligare information: Elisabeth Thörnsten, informationsansvarig, Annonsörföreningen: 08-545 252 34, 0708-34 66 30.
Anders Ericson, vd, Annonsörföreningen: 08-545 252 32, 0708-18 75 99.

__________________________________ Annonsörföreningen Box 1327, Drottninggatan 71 C 111 83 Stockholm Tel: 08 - 545 252 30 Fax: 08-23 55 10 www.annons.se

Annonsörföreningen är intresseorganisationen för Sveriges reklamköpare. Vi tillvaratar våra medlemmars intressen genom bland annat information, förhandling, rådgivning och utbildning. Våra medlemmar står för varannan krona som investeras i reklam.

Om oss

Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924. Vi är den enda intresseorganisationen som är exklusiv för annonsörer/köpare av marknadskommunikation. Ett medlemskap hos oss ger alla anställda på marknadsavdelningen tillgång till konkreta verktyg och en bred kunskapsbank. I våra nätverk finns cirka 5000 branschkollegor att utbyta kunskap med – ett förlängt marknadsteam helt enkelt. Våra verktyg stärker en marknadsförares roll, smidigt och lättillgängligt. Vi är ett stöd för en ansvarsfull marknadsföring som ger effekt. Effekt är vår huvudfråga, vi driver tre branschinitiativ som fokuserar på effekt för att säkerställa att vi ger branschen och bra verktyg för att kunna skapa effektfull marknadsföring. Läs gärna mer på www.annons.se Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här: http://news.cision.com/se/100-wattaren