Här är alla vinnarna i 100-wattaren

Hela reklambranschen fanns på plats när årets 100-wattare delades ut på Nordiska Museet i onsdags kväll. Reklamtävlingen 100-wattaren premierar kreativa reklamkampanjer som har gett dokumenterad effekt. De mest prestigefulla priserna vanns av Alkoholkommittén, Friends, ICA, Målaremästarna och SBAB. Under kvällen delades även priset för reklamfilmstävlingen BUG ut för första gången.

100-wattaren arrangeras av Annonsörföreningen och Dagens Industri i samarbete med Sveriges Reklamförbund. I år anordnades tävlingen för femtonde gången. Kvällens konferencier var David Batra och gästerna bjöds även på vacker opera framförd av sopran- och hovsångerskan Lena Nordin.

Här är hela vinnarlistan:

Kategori: Samhällsinformation

100 Watt Annonsör: Friends Byrå: Lowe Brindfors Kampanj Osynlig Juryns motivering: "Att bli känd som friend, var ett av målen; och att av budskapet bli tänd, väger tungt i skålen. Man osynligheten lyckats synliggöra genom att få media att kampanjen köra. Vi därmed konstaterat att kampanjen lyser 100 watt!"

75 Watt Annonsör: Alkoholkommittén Byrå: TBWA Kampanj Alkoholprofilen

Annonsör: Mobilisering mot narkotika Byrå: Futurniture Kampanj: Det finns många anledningar att inte testa knark

50 Watt Annonsör: Cancerfonden Byrå: Team Cancerfonden Kampanj: Rosa Bandet

Annonsör: Faktum Byrå: ANR.BBDO Kampanj: Fotbolls-VM för hemlösa

Annonsör: SIF Byrå: Familjen Kampanj: Jobbkoll

Kategori: Konsumentreklam

100 Watt Annonsör: SBAB Byrå: TBWA Kampanj: Hatten Juryns motivering: ”På ett ytligt plan har SBAB ”bara” gjort en ovanligt framgångsrik och spänstig reklamkampanj. Den lille utmanaren agerar irriterande retsticka som både får skrattarna och kunderna över på sin sida. Men nu är det så mycket mer. SBAB visar på ett lysande vis hur staten som ägare kan agera för sina medborgares bästa. Kampanjen sätter snurr på de fria marknadskrafterna på ett sätt som storbankerna inte klarat på egen hand. Bankerna blev säkert lite yra i hatten och SBAB:s vd slapp äta upp sin.”

75 Watt Annonsör: TeliaSonera Sverige AB Byrå: Storåkers McCann Kampanj: Telia filmer

Annonsör: Toyota Sweden Byrå: Reklambyrån SWE Kampanj: Övertydlig/Knäairbag/Rullbrädan

Annonsör: Pause Ljud & Bild Byrå: Åkestam.Holst Kampanj: Ovanligt Kraftfulla-Ovanligt Ljusstarka

50 Watt Annonsör: ABBA Seafood AB Byrå: Forsman & Bodenfors Kampanj: Kalles Randiga

Annonsör: Hasselfors Garden Byrå: Clara Kampanj: Jord som gör underverk

Annonsör: Heinz Chilled Foods B.V. Byrå: Bates Red Cell Kampanj: Heinz relansering 2003-2004

Annonsör: Svenska Spel Byrå: Lowe Brindfors Kampanj: Oddset, EM i fotboll

Annonsör: Tre Byrå: Lowe Brindfors Kampanj: Tre. Between Friends

Annonsör: MQ Sweden AB Byrå: Catt och Co AB Kampanj: MQ Sweden

Långsiktig Varumärkesvård Annonsör: ICA Byrå: King Kampanj: ICA Butiken Juryns motivering: ”Fanns ICA innan Stig, Ulf och dom andra steg in i våra liv? Är det någon som minns ICA:s reklam för fem år sedan? Vad gjorde Stig på den tiden? Jobbade han på Konsum? Frågorna hopar sig, men en sak är säker. På tre år har ICA förändrat synen på hur utbudsreklam kan se ut. Varumärkesreklam också för den delen, eftersom ICA-filmerna kombinerar sälj och varumärkesvård på ett så oslagbart och oefterhärmligt sätt. Internt stolthet och höjd attraktionskraft för ICA som arbetsgivare är grädde på moset. Trots en minskad mediebudget har alla mätbara parametrar slagit i taket och ännu har vi inte tröttnat. Hoppas ni inte gör det heller, på byrån, på produktionsbolaget och på ICA. Livet skulle bli tråkigt och tomt utan ICA-filmerna. Åtminstone reklamlivet.”

Kategori: Producentreklam

100 Watt Annonsör: Målaremästarna Byrå: Clara Kampanj: Färgens betydelse Juryns motivering: ”En bild är inte alltid en ”bild”. Målaremästarna lyckas genom nytänkande i kommunikationen förmedla äkthet och engagemang kring färgens betydelse för hälsa, lärande och arbetsmiljö. Med relevant och stark idékommunikation, konsekvent genomförd under begränsad tid och med modest budget, når man resultat som vida överträffar förväntningarna. Det angelägna budskapet, som så kongenialt fångas i kommunikationens alla delar, har även skapat värdefulla och eftertraktansvärda spin-off effekter i media. En bra start för ett planerat långsiktigt agerande.”

75 Watt Annonsör: SAS Byrå: Draft Kampanj: Kö nej tack!

Annonsör: Sweco AB Byrå: Volley Communication Kampanj: Nyfiken

50 Watt Annonsör: Etac Byrå: Ehrenstråhle & Co Kampanj: Lansering Next

Annonsör: FLT Media Byrå: Tank/Y& R Kampanj: Närkontakt

Annonsör: Pan Nordic Logistics Byrå: Tank/Y& R Kampanj: Ingen hittar i Norden som vi