Ny rapport från KIA-index: Internetbesöken i svenska digitala medier ökade med 5,3 procent

I dag lanserar KIA-index sin nya kvartalsrapport, en rapport som visar hur det digitala annonsutrymmet i Sverige har utvecklats. Årets första kvartal visar på svag tillväxt i januari, men desto högre tillväxt under kvartalets två andra månader. Totalt ökade internetbesöken till de sajter som listades i KIA-index med i snitt 5,3 procent.

KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, vilket i korthet betyder att KIA-index sätter regler, kontrollerar mätningar på webbplatser och de mätverktyg som gör dessa mätningar, samt publicerar siffror för de svenska webbplatserna varje vecka.

På efterfrågan lanserar nu KIA-index en helt ny rapport som kartlägger hur mycket digitala annonsutrymmet i Sverige växer, hur många som använder desktop kontra mobil och vilka sajter i olika segment som växer mest.

Totalt sett tog internetbesöken fart under februari och mars efter en svag tillväxt i januari. Under årets första kvartal ökade internetbesöken till de sajter som listas i KIA-Index med i snitt 5,3 procent.

– Trots konkurrens från sociala medier och sök som tar allt mer av vår tid, växer de svenska mediesajterna fortfarande starkt. Det är framför allt tidskriftsajterna som ökar, säger Peter Mackhé, chef KIA-index.

Allt större andel av besöken kommer från mobilen.
Mobilsajterna är de som står för tillväxten under första kvartalet i år. Under 2017 har mobiltrafiken kommit ikapp datorerna och står nu för hälften av trafiken hos de sajter som är med i KIA-index. Denna flytt förstärks av att allt fler sajter bygger mobilanpassade upplevelser, men i grunden ligger ett ändrat konsumentbeteende bakom skiftet.

– Vi använder mobilen allt mer i våra liv, något som vi ser i statistiken där andelen besökare på mobilsajterna ökat med fyra procent jämfört med samma kvartal föregående år, säger Peter Mackhé.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:

Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Peter Mackhé
Chef KIA-index
peter.mackhe@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om KIA-index
KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, med besöksstatistik över majoriteten av landets kommersiella sajter. På kiaindex.se publiceras statistik över unika webbläsare, antal besök och hur många sidvisningar sajterna haft, varje vecka. Idag listas över 500 sajter på KIA-index och statistiken används bland annat av annonsörer, mediebyråer, publicister och media.

Om KIA-index kvartalsrapport
Den kompletta rapporten släpps den 4 maj, med insikter om hur den digitala annonsutvecklingen i Sverige såg ut under Q1 2017. Rapporten är kostnadsfri för alla sajter som är listade på KIA-index. För övriga kostar rapporten 995 kronor. Läs mer på kiaindex.se.

KIA-index släpper kvartalsrapporten "Den svenska sajtbarometern" som kartlagt internet-Sveriges tillväxt.

Peter Mackhé, chef KIA-index