”Tingsrättens TV4-dom är förvånande”

Stockholms Tingsrätt fastslog igår att TV4 har gjort reklamavbrott som innebär en kränkning av upphovsmannens ideella rätt. Tingsrättens dom är förvånande, enligt Annonsörföreningens vd Anders Ericson. - Det vi bör fråga oss, är om den konstnärliga integriteten har något med reklamfilmerna att göra, säger han.

Tingsrätten skriver i sitt domslut att det inte kan anses att Claes Eriksson och Vilgot Sjöman eftergett sin ideella rätt till filmverken i förhållande till TV4. Tingsrätten har därmed inte följt den argumentation som Granskningsnämnden hade när TV4 friades där.

Annonsörföreningens vd Anders Ericson är förvånad över domen. - Personligen anser jag att vi i branschen (medier, annonsörer och reklambyråer) är dåliga på att retoriskt förklara för allmänheten att reklam - i de allra flesta fall - är en förutsättning för mediets existens. TV4 är en kommersiell kanal som får sina intäkter genom att leverera tittarkontakter till annonsörerna. De må förefalla cyniskt för en del, men så ser verkligheten ut. Anledningen till att man valt att göra tv-breaks i programmen - istället för enbart mellan som tidigare var fallet - är att man vill minimera antalet tittare som byter program. Utan tv-tittare, ingen tv-kanal.

Beslutet kommer dock inte att få några större konsekvenser framgent då TV4 nu skriver in rätten att få göra avbrott i filmerna i samband med kontraktsskrivandet. TV4 döms att ersätta Vilgot Sjöman med 287 723 kronor, varav 250 000 är ombudsarvode. Till Claes Eriksson ska TV4 betala 352 723 kronor, varav 300 000 kronor är ombudsarvode.

Ett överklagande av domen ska vara hovrätten tillhanda senast den 10 januari.

För ytterligare information, kontakta: Anders Ericson, vd, Annonsörföreningen: 08-545 252 32, 0708-18 75 99.

Om oss

Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924. Vi är den enda intresseorganisationen som är exklusiv för annonsörer/köpare av marknadskommunikation. Ett medlemskap hos oss ger alla anställda på marknadsavdelningen tillgång till konkreta verktyg och en bred kunskapsbank. I våra nätverk finns cirka 5000 branschkollegor att utbyta kunskap med – ett förlängt marknadsteam helt enkelt. Våra verktyg stärker en marknadsförares roll, smidigt och lättillgängligt. Vi är ett stöd för en ansvarsfull marknadsföring som ger effekt. Effekt är vår huvudfråga, vi driver tre branschinitiativ som fokuserar på effekt för att säkerställa att vi ger branschen och bra verktyg för att kunna skapa effektfull marknadsföring. Läs gärna mer på www.annons.se Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här: http://news.cision.com/se/100-wattaren