Ministertrio avslöjar nya arkitekturpolitiken

I höst lanserar regeringen sin proposition för en ny arkitekturpolitik och hållbar stadsutveckling. Idag onsdag den 5 juli kl 17 presenterar MP-ministrarna Alice Bah Kuhnke, Peter Eriksson och Karolina Skog nyheter ur den kommande propositionen. Det sker på ett seminarium i Arkitekturträdgården på Strandgatan 16 i arrangemang av Sveriges Arkitekter.

Arkitekturpolitiken har stor betydelse för alla de samhällen och stadsdelar som ska byggas de kommande åren. Den politik och de satsningar som regeringen gör i form av en ny arkitekturpolitik kommer därför att påverka samhället för lång tid framåt. De ministrar som departementsövergripande jobbar med att ersätta den nuvarande arkitekturpolitiken Framtidsformer från 1998 med en ny, som har bäring för dagens och morgondagens livsmiljöer, avslöjar innehållet i den politik som kommer i höst på Sveriges Arkitekters seminarium. Tobias Olsson, Sveriges Arkitekters förbundsdirektör, leder seminariet.

Välkommen!

Seminarium: Hur kommer regeringens politik för arkitektur och hållbar stadsutveckling se ut?

Tid: onsdag den 5 juli kl 17–18

Plats: Arkitekturträdgården, Strandgatan 16, Visby

Arrangör: Sveriges Arkitekter

Seminariet sänds live och kan också ses i efterhand på Sveriges Arkitekters webbplats https://www.arkitekt.se/opinion/almedalen/

För mer information, kontakta pressansvariga Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mail elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 000 medlemmar, varav 2 600 studentmedlemmar. Sveriges Arkitekter jobbar med fackligt arbete, branschbevakning samt professions- och arkitekturfrågor. Ett viktigt mål är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.