Trädgårdarna blir första vårdboendet att prisas för årets bästa bostad

Sveriges Arkitekters Bostadspris går i år för första gången till en speciell kategori. Vård- och omsorgsboendet Trädgårdarna i Örebro mottar priset på Arkitekturgalan ikväll den 28 november. Att vårdboendet konkurrerade ut de medtävlande, flerbostadshus och stadsradhus, beror på den starka inlevelse i äldres villkor som genomsyrar projektet.

– I vård- och omsorgsboendet Trädgårdarna finns rum för upptäckarglädje, rikedom och avskildhet genom stark gemensam vision och närvaro, säger juryns talesperson Kajsa Crona, arkitekt SAR/MSA på Sweco och adjungerad professor i boendets arkitektur på Chalmers.

Juryn lyfter också fram att Trädgårdarna blivit ett boende som känns som ett hem. Arkitekten har lyckats dölja de många sjukhusliknande krav som ett boende för vårdkrävande människor har. Att även svårt sjuka och rörelsehindrade får tillgänglighet till grönska i de inbyggda växthusen är ytterligare ett sätt att höja livskvaliteten. Marge Arkitekter är arkitekt, Örebro kommun och Skanska är beställare av Trädgårdarna.

Juryns motivering: ”I en så instängd miljö som ett omsorgsboende med nödvändighet är, lyckas Trädgårdarna skapa rum för upptäckarglädje, rikedom och avskildhet. Projektet visar på yrkesskicklighet och stark vision. I det vinnande projektet löses gränser upp, det utvändiga får interiöra drag, det invändiga känns plötsligt som utomhus. Ett upphöjt mötesrum i form av växthus med eget klimat rubbar definitivt det invanda.”

De övriga nominerade är flerbostadshuset Chokladfabriken, arkitekt Jägnefält Milton och beställare Oscar Properties, och stadsradhusen Zenhusen, arkitekt C.F. Møller och beställare Byggnadsfirma Erik Wallin. Båda ligger i Stockholm. Juryn, som består av erfarna bostadsarkitekter, har besökt omkring 20 nybyggda hus och områden innan de valde ut tre nominerade.

Fotona är fria att använda för redaktionell publicering. Ange fotografens namn.

Vill du intervjua de vinnande arkitekterna, kontakta arkitekt SAR/MSA Susanne Ramel på Marge Arkitekter, tel 0709-50 90 22, eller mejl susanne.r@marge.se

Har du frågor kring priset eller vill ha ytterligare foton, kontakta Sveriges Arkitekters presschef Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mejl elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 000 medlemmar, varav 2 600 studentmedlemmar. Ett viktigt mål är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

I vård- och omsorgsboendet Trädgårdarna finns rum för upptäckarglädje, rikedom och avskildhet genom stark gemensam vision och närvaro.
Kajsa Crona, juryns talesperson