Utställning på möbelmässan diskuterar demokrati

Med Panorama slår Sveriges Arkitekters vandringsutställning Aiming for Democratic Architecture läger i Sverige, med en specialversion framtagen enbart för Stockholm Furniture & Light Fair. Vandringsutställningen sattes upp i New York under Archtober 2017 och går under året vidare för visning i olika internationella sammanhang.

– I en värld med fler ensamhushåll blir stadens rum viktigare än någonsin. De behöver se olika ut för olika behov, men gemensamt är allas lika rätt att ta del av och vara i. Med den här utställningen tar mellanrummet plats och får en röst, säger Charlotta Holm Hildebrand, tf förbundsdirektör för Sveriges Arkitekter.

Panorama är uppbyggd som ett säreget fjällandskap, till för alla som vill ta en paus, reflektera eller umgås. Baren är panoramat, den spretiga blicken på världen som omger oss. Den hålls ihop av ett regelverk, en ram som tillåter många uttryck och idéer. Den bär på historierna och framtiderna, positionerna och riktningarna.

Utställningen visar filmerna som ingår i Aiming for Democratic Architecture under kapitlen Skogräns, Allemansrätt, Folkrörelser och Gräsrötter, Regelverk, Statsapparaten samt Olikheter. Baren är panoramat, den spretiga blicken på världen som omger oss. Den hålls ihop av en ram som tillåter många uttryck och idéer. Den bär på historierna och framtiderna, positionerna och riktningarna. I den fiktiva dalgången med sitt längtansfulla norrsken råder allemansrätten.

Allt som kan återbrukas får nytt liv efter utställningens slut. De flesta föremålen har tillverkats eller stylats med en specifik mottagare i åtanke: RFSL Stockholms ungdomshäng Egalia. I deras nya lokaler ska pallar, puffar, specialritade och byggda armaturer liksom designobjekt ge verksamheten sin alldeles egna karaktär.

Sveriges Arkitekter och konstnärskollektivet MYCKET är producenter, curators och formgivare för Panorama. MYCKET och studerande vid Nyckelviksskolan har tillsammans skapat möblerna och objekten, studenterna har arbetat under ledning av Magdalena Marano och Marie Carlsson från Madam Snickeri.

– Det har varit fantastiskt att se den slagkraft och inspiration som har skapats genom det gemensamma arbetet med både vandringsutställningen och nu Panorama, där så många har bidragit till projekten, säger Julia Hertzman, projektledare på Sveriges Arkitekter.

Aiming for Democratic Architecture är ett toolkit som Sveriges Arkitekter har tagit fram på uppdrag av Svenska Institutet. 34 svenska arkitektkontor och andra organisationer deltar i Aiming for Democratic Architecture. Toolkits är en verktygslåda som innehåller utställningsmaterial och seminarieverksamhet och används av svenska institutioner utomlands för att stärka Sverigebilden. Sveriges Arkitekter producerade 2016 sitt första toolkit, om träarkitektur: Woodland Sweden. Det har hittills visats i tio länder.

Har du frågor, kontakta Sveriges Arkitekters presschef Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mejl elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har drygt 13 000 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Snabbfakta

Panorama är Sveriges Arkitekters utställning under Stockholm Furniture & Light Fair. Den utgår från Aiming for Democratic Architecture, en vandringsutställning som visades för första gången i New York under Archtober 2017 och kommer att gå vidare i internationella sammanhang.

Med den här utställningen tar mellanrummet plats och får en röst.
Charlotta Holm Hildebrand, tf förbundsdirektör för Sveriges Arkitekter