Boka bra buss

Boka bra buss Nu presenterar Bussbranschens Riksförbund en checklista för privatpersoner och föreningar som ska boka buss. -Vi vet att det så här års är många ovana beställare - privatpersoner, lagledare i ungdoms- och idrottsföreningar, lärare, ordföranden i lokala pensionärsföreningar m fl som behöver beställa buss för en grupp resenärer. Vi vill hjälpa dem genom att i vår folder kortfattat redogöra för vad de kan kräva och vad de bör tänka på. Om man som beställare har förberett sin bussresa kan man tillsammans med ett busstrafikföretag göra bussresan säker, trygg och trevlig, säger Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund. Rubrikerna i foldern guidar beställaren genom reseplaneringens olika steg. Grovplanera resan, säkerhet, offert, välj ett seriöst företag, kontrollera försäkringsskyddet och gör en deltagarlista lyder rubrikerna. Foldern avslutas med en mall för enkel offertförfrågan. - Många privatpersoner ringer oss för att få råd och hjälp inför kontakten med våra medlemsföretag. Det är för deras skull vi skapat den här produkten, säger Jan-Erik Kjellberg. Bussen trafiksäker Att åka buss är det säkraste sättet att färdas på de svenska vägarna. Av årligen närmare 600 dödade i vägtrafiken har buss varit inblandad i 2-3 procent av dödsfallen. Bussen har samtidigt stått för hela 9-10 procent av persontransportarbetet och detta till stor del i en trafikmiljö där många oskyddade trafikanter vistas. Bussen är klart underrepresenterad i olycksstatistiken. Säkerhet och trygghet är också frågor som dagligen diskuteras inom bussbranschen. I juni samlas t ex hela den svenska bussbranschen till kongress i Gävle. Temat för bussbranschens kongress 2002 är just trafiksäkerhet. Foldern "Boka bra buss" kan rekvireras från Bussbranschens Riksförbunds kansli på tel 08-462 06 50. Den kan också hämtas på Internet, på www.busstorget.com/bbb.pdf På Internet finns också företag som erbjuder interaktiv bokning av bussresor - mer information finner du på www.busstorget.com. Läs mer om bussbranschens kongress 2002 på www.bussbranschen.se/senaste.html För mer information kontakta Göte Persson på 08-462 06 50 eller 070-595 46 61 Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för den yrkesmässiga busstrafiken i Sverige. Vi företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. Våra drygt 500 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik i och utanför landets gränser. Med 11 000 bussar och 26 000 anställda är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00010/wkr0002.pdf